Home Reviews 3DS review The Legend of Zelda: Triforce Heroes

[REVIEW] The Legend of Zelda: Triforce Heroes

Is Triforce Heroes drie keer zo goed, of drie keer zo slecht?

The Legend of Zelda heeft altijd gedraaid om het verkennen van een speelwereld, en het verslaan van verschillende dungeons. Dit laatste wordt naar een nieuw niveau getilt in Triforce Heroes. Zo ben jij niet langer de eenzame held die met alleen zijn zwaard en andere wapens aan zijn zijde ten strijde zal trekken. Nee, die tijden zijn over. Samen met je vrienden zet je je beste beentje voort, ga jij op een ontdekkingstocht en maak jij de dungeons onveilig…

Triforce Heroes screen 3Samenwerking
Triforce Heroes draait geheel om de samenwering tussen drie Links. Je vormt een totum, je maakt paden voor elkaar vrij, samen vecht je tegen monsters, samen sta je sterk. Bij de creatie van Triforce Heroes is dan ook een titel geboren waarin goede gameplay-elementen zijn verwerkt waarbij je daadwerkelijk wordt uitgedaagd om samen te werken. Je komt in aanraking met leuke puzzels, en bent sterk afhankelijk van elkaar voor het voltooien van de puzzels, waardoor een goede samenwerking van essentieel belang is. Je moet op elkaar bouwen, om samen een totem te vormen.

Maar samenwerking verloopt niet altijd optimaal…
Terwijl de kracht van de game ligt in de puzzel-elementen die je samen moet oplossen, ligt hier tegelijkertijd ook een heikel punt dat de game online minder leuk maakt. Je hebt te maken met relatief korte speelsessies, toch komt het redelijk vaak voor dat je enkele minuten van je tijd verspilt doordat iemand de lobby verlaat, het spel te maken heeft met lag of je in een team zit met mensen die het leuk vinden om hun teamgenoten expres in de diepe afgronden te gooien.

Triforce Heroes Screen 2Door deze sterke afhankelijkheid van onbekende mensen online, is het elke keer dan ook maar een vraag of je in een lobby terecht komt met mensen waarmee je goed kan samenwerken. Als dat niet zo is, kom je niet ver. Sterker nog, er is niets frustrerender dan een spel spelen met spelers die duidelijk niet de intentie hebben om het spel echt te spelen of samen te spelen met mensen die net op de laatste verdieping van het spel besluiten om je uit te zwaaien en het spel af te sluiten.

Pittige communicatie
Maar het blijft niet alleen bij deze frustratie. Ook kent het spel namelijk  andere elementen waar je je soms aan kunt irriteren. Hoe je het ook wend of keert, communiceren is moeilijk in Triforce Heroes. Wanneer jij door hebt hoe een puzzel werkt, maar je medespelers aan de andere kant van de wereld niet, is het namelijk een hele opgave om hun duidelijk te maken wat er nu eigenlijk moet gebeuren. Als het enkele keren in de soep loopt is dit grappig, maar soms kan het enigszins irriteren als de oplossing van een puzzel nog zo simpel is, maar je gewoon niet de middelen hebt om aan je medespelers uit te leggen wat ze moeten doen.

Triforce Heroes ScreenDe gehele communicatie verloopt namelijk aan de hand van icoontjes als een duimpje omhoog, een totem maken, een item gebruiken, of gewoon heel hard grijnzen. Deze icoontjes kun je aanklikken op je touchscreen en zullen vervolgens op het scherm van jou en je medespelers verschijnen. Daarentegen zou het fijner zijn geweest als Nintendo aan andere communicatie-vormen zoals getypte tekst of zelfs liever voicechat had gedacht. Mochten er dan rare dingen worden gezegd, dan heb je toch nog altijd een ban-functie? Bij geschreven tekst voldoet een woordenfilter.

Lokaal met vrienden
Wanneer je eenmaal in een lobby zit waar je fijn kunt samenwerken, dan toont de game echt de charmes die het bezit. Persoonlijk vind ik deze game eigenlijk het meest geschikt om met vrienden op de bank te spelen. Je ziet elkaars reacties, je kunt wat grappen met elkaar uithalen (het feit dat een vriend je eenmalig voor de grap in een ravijn gooit valt eerder te accepteren, dan dat een wildvreemde dit zomaar doet) en communicatie verloopt ook veel soepeler.

Triforce Heroes ScreenSingle Player
Wanneer je tot de conclusie komt dat de servers offline zijn of je even niemand hebt om samen het spel mee te spelen, dan is het tijd om de singleplayer modus van het spel eens te proberen. In principe is de singleplayer modus precies hetzelfde als online: je lost dezelfde puzzels op, je moet nog steeds samenwerken tussen de drie verschillende links en daarnaast doorloop je gewoon hetzelfde avontuur als dat geen wat je anders zou hebben doorlopen.

Een groot verschil is echter dat het spel in de singleplayer de interactie mist, die de charme van dit spel vormen. Wanneer je in je eentje speelt, moet je drie links besturen. Je kunt maar 1 link tegelijk besturen, dus switch je telkens van personage, terwijl de andere 2 links als zijnde poppen wachten tot je hen een commando geeft.  Dit laatste zorgt voor enige frustratie als je drie maal hetzelfde pad moet bewandelen om al de drie de Links aan het einde van het level te brengen. Ook zorgt het voor frustraties omdat sommige puzzels gewoon redelijk onmogelijk zijn om echt fijn in je eentje op te lossen.

Dit laatste wordt verholpen door een zogenaamde skip-functie, je kunt in ruil voor een leven een verdieping van een dungeon skippen, toch is dit persoonlijk niet iets wat de voorkeur geniet. De aanwezigheid van een slimme A.I. zou dan ook al veel verschil maken. Deze taak is niet onmogelijk en wordt tegenwoordig al vaker in games gebruikt. Neem bijvoorbeeld online strategy games als DOTA, waar spelers worden vervangen door goed functionerende bots.

Laten we duidelijk zijn: Triforce Heroes is geen slecht spel. Het is een spel waar je je zeker mee kunt vermaken, en waar goede gameplay-elementen inzitten. Naar mijn idee is de titel echter flink overrated. Nintendo’s stap in het online tijdperk vergaat niet vlekkeloos, en daarbij vormt Triforce Heroes dan ook een game die enkele problemen kent die de speelervaring minder leuk maken. Mocht je net in een leuke lobby zitten, dan is dit een tof spel. Maar enige frustratie wanneer iemand alweer je speelsessie naar de knoppen helpt door het spel te verlaten, is zeker niet uitgesloten. Met een ander online systeem had alles beter geweest.

+ Interessante samenwerking-gameplay
+ Goede sfeer
+ Goed ontworpen puzzels, typisch