Home Multi platform nieuws Verschillende third-party ontwikkelaars hebben nog geen idee wat de NX is

Verschillende third-party ontwikkelaars hebben nog geen idee wat de NX is

De Nintendo NX zou in maart volgend jaar uit moeten komen, verschillende third-party ontwikkelaars hebben echter nog geen idee wat de Nintendo NX nu precies gaat worden.

Skylanders Imaginations ontwikkelaar Toys for Bob en The Order 1886 studio Ready at Dawn, twee grotere third-party ontwikkelaars, hebben in elk geval aangegeven nog niet te zijn geïnformeerd over de NX door Nintendo. Op basis daarvan lijk het aannemelijk dat nog meer third-party ontwikkelaars niet weten wat ze kunnen verwachten van de NX. En dat is opmerkelijk omdat de console, volgens de laatst bekende plannen, al over zo’n 9 maanen moet uitkomen. Ontwikkelaar Toys for Bob heeft ook nog geen dev-kits voor de NX en benadrukte:

“We haven’t heard any news from Nintendo, so we don’t have any announcements.” – Paul Yan, Toys for Bob’s associate creative director

“I don’t know what [the NX] is. (Nintendo keeps a) very, very, very, very, very tight lid on everything.” – Lou Studdert, associate producer at Toys for Bob

Ook Ready at Dawn, de studio achter onder andere The Order: 1886, weet nog niks over de NX. De studio werkt momenteel aan een nieuwe multiplayer game Deformers maar vooralsnog wordt deze niet voor de NX ontwikkeld. De studio bevestigde ook nog geen dev-kits te hebben voor de NX.

“The day one plan [for Deformers] is to launch on Xbox [One], PlayStation 4, and PC… What about NX? That’s the thing. Honestly, we are waiting.”

 

13 REACTIES

  1. Geheimhouding versus betere support.
    Vind de geheimzinnigheid rond de NX wel spannend, maar misschien dat ik daardoor ook te veel ga verwachten.
    Daarbij zou het overzetten van games naar de NX heel simpel gaan, iets wat deze sudios (voor Nintendo) voornamelijk doen.

    Maar hoe minder dev-kits hoe minder unieke titels voor de NX, en aangezien het vaak jaren duurt voor een game af is zou het wel handig zijn als veel bedrijven tenminste een basisidee hebben waar ze voor kunnen programmeren.

      • @david klopt, maar dat geldt dan voornamelijk voor NX-unieke games. Weet ook niet over hoeveel “Verschillende third-party ontwikkelaars” het gaat, maar op eerste blik gaat het vooral ontwikkelaars die sowieso niet primair voor Nintendo ontwikkelen.

        In het meest optimale geval zou de NX vrijwel identiek aan de ONE/PS4/PC werken met misschien wat controller aanpassingen ed.
        Dat zou inhouden dat die partijen ook nergens echt rekening mee hoeven te houden wat betreft hun ports en devkits niet echt noodzakelijk zijn.
        Partijen die al wel devkist of meer info hebben kunnen zich dan meer richten op optimaal gebruik maken van controller(s) en hardware.

        Maar realistisch gezien denk ik dat Nintendo hun gewoon ‘vergeten’ zijn of op een andere manier niet zeker genoeg van hun product zijn om devkits ed te versturen.

        • @rupio
          “Partijen die al wel devkist of meer info hebben kunnen zich dan meer richten op optimaal gebruik maken van controller(s) en hardware.”
          Ja, goeie grap, want die zijn er namelijk niet!
          Ik ben zelf third party developer bij Nintendo sinds 2013, letterlijk iedereen wacht nog steeds op NX informatie en alles.

          Toen Nintendo de nieuwe dev portal lanceerde, waren er geruchten dat daar alle NX informatie en alles stond, maar ook dat bleek onzin te zijn.
          Maar iedereen geloofde daarin, waardoor Nintendo zelf moeite had ons allemaal over te brengen van de oude portal naar de nieuwe.

          De laatste keer dat ik Nintendo persoonlijk vroeg om de NX, zeiden ze dat ze officieel niks mogen zeggen hierover.

          • Aan je profielfoto te zien ben je een geverifieërde Miiverse gebruiker. Zou ik je in dat geval daarop mogen volgen?

          • Tuurlijk @timsworld, ik heb 2 Miiverse accounts:
            Blaveloper (Europese account, nieuws account).
            Braberopaa (Japanse account, online gaming account).

            Dus als je me als vriend wilt toevoegen, doe dit graag met Braberopaa, ik gebruik mijn Europese Wii U bijna niet meer dus de kans dat ik je vriendschapsverzoek op Blaveloper accepteer is redelijk klein.

  2. Tja, persoonlijk zal ik weinig missen van 3rd party developers die Nintendo gamers de afgelopen 10 jaar hard hebben laten vallen. Nieuwe control input niet veel moeite? Dat bleek niet het geval te zijn met Wii en Wii U. Weinig developers hebben de moeite genomen zich daar goed in te verdiepen. En als ze al moeite deden dat was het minimaal met maximale verwachting: “Oeh, kijk gamers, we hebben motion controls in onze game gestopt! Kopen jullie onze game nu even nog eens meer dan 2mln keer terwijl de meesten van jullie deze game al op je Xbox of PS hebben?”

    Met Wii U ben ik de meeste tijd met Nintendo games bezig. Als ik zie wat voor oppervlakkige games er op de andere consoles uitkomen dan mis ik daar persoonlijk erg weinig aan. Allemaal 10 uit een dozijn, been-there-done-that en vernieuwing om de vernieuwing. En zitten een paar spellen tussen die ik wellicht de moeite waard zou vinden alleen is me dat niet een nieuwe console waard en een HD-poort op mijn HiFi-receiver. Al jaren zit ik te gapen van verveling bij E3 persconferenties van zeker Sony. Wat een afstandelijke steriele games zeg, geen lol aan en als er lol is dat is het vooral kunstmatige geforceerde lol want dan is het een kloon-game van een Nintendo franchise wegens gebrek aan creativiteit.

    Als de marketing dit keer weer zo dramatisch is als bij Wii U (ik kom helaas nog steeds mensen tegen die er nog nooit van hebben gehoofd of denken dat het iets van de Wii is) dan zullen 3rd party developers erg snel de laan uitlopen, ondanks beloften van Nintendo dat porten erg makkelijk is. De moeite van het porten nemen ze niet omdat hun verwachtingen veel te hoog zijn. Hun games zijn geen system sellers omdat het ports zijn en de markt al verzadigd is. Een nieuwe, exclusieve en onthullende Assassins Creed voor de NX? Zou misschien kunnen werken. Dit voorbeeld laat ook ziet dat er ook 3rd party exclusives dienen te komen en dat de General Terms & Conditions flink agressief moeten worden bijgeschaafd, anders krijg je weer een Rayman Legends afgang vanwege Microsoft’s multi-platform beding (“Game mag pas uitkomen als deze ook op de Xbox uit kan komen, anders niet” als ik het goed vrij quote tenminste). Agressieve marketing ertegen aangooien en het kan nog wat worden. Koop met de enorme zak met geld eens exclusief tijd bij de finale van de Superbowl. Duw Sony en Microsoft eruit, alleen Nintendo als game bedrijf mag daar uitzenden met een scoop over de NX. Dat gaat Twitter e.d. rond! Duw Sony de Champions League uit, heb je ook een grote doelgroep als bereik.

    Ik zal de console kopen ongeacht wat er gebeurt want ik wil de Nintendo games niet missen, de rest is bijvangst. Alleen ben ik erg sceptisch over de kansen van de console als Nintendo weer hun oude strategie van mond-op-mond reclame gaat volgen en marketing wederom het ondergeschoven kindje is en op de traditionele Japanse manier wordt aangepakt en geen westerse bedrijven in de arm worden genomen.

    • @baksteen
      Dat is wel een hele uitgebreide reactie. 😛
      Alleen snap ik niet hoe je erbij komt dat Microsoft Ubisoft heeft gedwongen om Rayman Legends op de Xbox 360 en/of One uit te brengen, naar mijn ervaring is Microsoft erg kieskeurig over wat wel en niet op hun consoles uit mag komen.
      Of begrijp ik je even verkeerd?

      Ik heb een licentie bij Nintendo en Microsoft, binnenkort hopelijk ook bij Sony en geen van de 3 heeft me ooit gedwongen om iets voor hun platformen te maken.
      Bepaal ik lekker zelf namelijk.

      Het falen van de Wii U is deels Nintendo’s eigen schuld, want niet alleen de naam lijkt te veel op de Wii, ook de console zelf lijkt er te veel op.
      Daarnaast was de aankondiging van de Wii U op de E3 2012 erg onduidelijk, eerste impressie is altijd het belangrijkste.

      Het falen van de Wii U is ook deels de schuld van de media, als zij eens stoppen met alle negatieve berichten over de Wii U zouden meer mensen er een willen kopen.
      Het is een sneeuwbal effect: Wii U verkoopt slecht; media geeft kritiek. Media geeft kritiek; Wii U verkoopt nog slechter. Wii U verkoopt nog slechter; media geeft nog meer kritiek. Etc.

      Toegegeven, de Wii U had bijna geen goede games bij de lancering, nu zijn we 4 jaar verder en inmiddels heeft de Wii U best wel veel goede games van zowel Nintendo zelf, als hun 2nd parties, als de AAA bedrijven, als de indie bedrijven, als zelfs de hobbyisten.
      Maar alsnog zegt men dat de Wii U geen games heeft, allemaal vanwege die sneeuwbal effect, ook vanwege het promotie gedrag van Nintendo zelf.

      • Het was zo dat een game niet later naar Xbox mocht komen dan naar andere consoles dat was rond Rayman Legends sowieso en dat is dus wrm Timed exclusives nooit voor Wii U, of PS4 zijn en later naar Xbox gaan.
        Dwingen zullen ze gok ik ook niet snel bij een indie doen, maar wel bij grotere ontwikkelaars. Als jij die game niet maakt voor ons dan kom je minder prominent in de game store en maken we geen bundels met jullie games etc etc. Dat soort praktijken gebeuren best wel.