Home Reviews Wii U Review: Lego Batman 3 Beyond Gotham

Wii U Review: Lego Batman 3 Beyond Gotham

Er zijn al een flink aantal LEGO-titels verschenen, en zoals we allemaal aan de titel zien van deze game, is dit ondertussen ookalweer het derde deel waarin Batman de titel draagt. Is LEGO Batman 3 Beyond Gotham nog wel goed, of is het over en uit?

zlCfzSq5_PsDzJbzzSPersonages
Zoals het geval is met eigenlijk elke LEGO-titel, kent ook LEGO Batman 3 Beyond Gotham een heleboel personages. Zo zien we natuurlijk Batman en Robin weer, schurken als Joker, Killer Croc, maar ook DC-helden. Om precies te zijn, voornamelijk DC-helden. Terwijl Batman namelijk de hoofdrolspeler blijft, nemen personages als Superman, Wonder Woman en meer ook steeds meer ruimte in.

In het totaal kent het spel meer dan 150 characters. Enkele characters zijn clones van elkaar in de zin dat ze eigenlijk precies hetzelfde doen, maar gewoon er anders uit zien. Anderen hebben hun eigen krachten die nodig zijn om verder in het spel te komen. Daarnaast lenen sommige personages weer moves van personages uit oudere spellen. In plaats van Captain America met zijn schild, hebben we nu immers Butler Alfred die met zijn dienblad rondloopt.

GLitch LEGO Batman 3Glitches. Handen tekort om ze tellen.
Een van de zwaarsttellende kritieken die ik heb op LEGO Batman 3 Beyond Gotham, is eigenlijk een stukje kritiek dat voor elke LEGO titel van kracht is. Zo komen je personages vast te zitten tussen voorwerpen. Zo nu en dan gebeuren events niet terwijl die wel moesten gebeuren, en ik had tijdens het spelen zelfs een vervelende bug waarbij de hoeveelheid van mijn studs niet eens werd getelt. Er helpt dan één medicijn: het spel gefrustreert resetten.

Want wees eerlijk. Ik heb een uur verspild aan het rondlopen in het level The Big Grapple omdat een bepaald evenement niet gebeurde. Toen ik toch maar een walktrough raadpleegde, merkte ik pas op dat dit evenement niet was gebeurd, en ik dat uur dus weg had gegooid. En ja, als dat dan een keer voorkomt, is dat hartstikke frustrerend.

Lego Batman 3 2Sliepen de programmeurs de gehele rit?
Gelukkig schieten de programmeurs op andere momenten wel wakker. Zo hebben ze kleine aanpassingen gedaan. In tegenstelling tot eerdere LEGO Batman-titels hoef je niet meer naar een station om je suit aan te passen. Het Suit-systeem is zodanig aangepast dat je nu een menu-wheel hebt waarin je, je suit kunt kiezen. Hierdoor kun je sneller en gebruiksvriendelijker wisselen. Eerdere ging dit stroever.

Voor de rest zijn er amper verassende nieuwe gameplay-elementen toegevoegd. En is de game weer precies hetzelfde op dit vlak als zijn voorgangers. Je bouwt met lego, je loopt met lego poppetjes richting het einde, en lost onderweg puzzels op. Obstakels zagen we eerder terug in andere LEGO Games, en in essentie veranderd er weinig tot niets. Het spel kent een hoop interessante levels, met een hoop interessante obstakels, maar deze ogen al minder interessant als je eigenlijk de voorgaande delen van de LEGO-serie al hebt gespeeld.

Lego Batman 3 Beyond Gotham Daily NintendoAnimaties
Net als elke andere LEGO-titel wordt ook in LEGO Batman 3 Beyond Gotham het verhaal aan elkaar geknutseld aan de hand van verschillende cutscenes. Die cutscenes vertellen dan het verhaal, terwijl er leuke grappen zijn verwerkt. Deze grappen zijn meestal subtiel door het verhaal heen verwerkt, en dat is hier ook het geval. Daarnaast zijn de animaties weer erg goed vormgegeven. De animaties zijn er zowel grafisch goed als inhoudelijk vermakelijk.

Dat vermaak zien we ook terug in een grafisch goed vormgegeven spel, waarbij diverse personages door de werelden zijn opgesteld en zijn voorzien van een stem. Als je langs een NPC loopt hoor je dan een meestal grappig verhaaltje, voor als je van droge humor houd.

“This is the BatComputer. Three, queues who it belongs to [.] You might be wondering what I am doing here explaining Batman’s technologie. I love to tell you, but I have no idea eighter.”– willekeurige NPC in de Batcave.

Wel moet worden opgemerkt dat de animaties inhoudelijk minder interessant zijn, daar het gehele verhaal die de animaties vertellen splinterdun is. Het verhaal komt er op neer dat de schurk Brainiac de aarde wil vernietigen en dat onder andere Batman, maar voornamelijk de DC Comic-helden dit moeten voorkomen.

zlCfzSrCvXsEDLrMX1Level design
Een opvallend nieuw concept zijn minigames die zo nu en dan binnen het avontuur opduiken. Het gaat hier om minigames die vooral lijken op de omgeving van Tron. In deze levels zijn er een heleboel blokken waar je overheen moet lopen om drie blokken kapot te slaan en om hier vervolgens een driecijferige code uit te krijgen. Elk blok stelt één cijfer voor. Deze minigames voelen vernieuwend aan.

Als we verder kijken naar de levels moeten we opmerken dat we wel heel lang in de Batcave blijven hangen en we dardoor in het begin van het spel veelal soortgelijke omgevingen zullen zien. Later in het spel komen we in aanraking met meer varieërende omgevingen.

zlCfzSq5BhspvaBsauCo-Op
Als we kijken naar het Co-Op gedeelte dan moet ik opmerken dat de programmeurs hier ook even zijn wakkergeschoten. Daar je in eerdere LEGO games op elkaar moest wachten, kun je in LEGO Batman 3 Beyond Gotham gewoon doorlopen zonder op een ander te hoeven wachten. Als je bijvoorbeeld door de Hub loopt kun jij gerust naar een andere map lopen, zonder dat je op een ander moet wachten. Ook wordt je niet naar de ander toe geteleporteerd.

Daarnaast werkt Co-Op weer precies hetzelfde als vorige delen. Het is zoals altijd leuk om lekker samen op de bank te zitten en gezellig allemaal LEGO-voorwerpen kapot te maken, en puzzels op te lossen.

LEGO Batman 3 Beyond Gotham is, net als eigenlijk alle andere LEGO-titels een vermakelijke titel. Alle postieve punten van eerdere delen keren terug, en zo hier en daar zijn kleine verbeteringen aangebracht. Ik zeg hier kleine, daar bugs uit oudere delen nog steeds niet zijn aangepast. Dit zorgt zo nu en dan echt voor frustratie. Maar als je daar de vorige LEGO-delen doorheen hebt kunnen prikken, en je bent nog niet LEGO-moe, dan ben ik er van overtuigd dat je, je ook met deze nieuwe titel kunt vermaken.

+ Meer dan 150 characters.
+ Het Suit-systeem is verbeterd
+ Interessante mini-games tussendoor