Home Reviews 3DS review 3DS eShop Review: Football Up Online

3DS eShop Review: Football Up Online

Even neem ik de bal, ik neem een flinke dribbel, schiet de bal én MIS! Loeihard mis! Nu zijn mijn voetbalskills alles behalve goed, dus was dit wel te verwachten. A fijn, hopelijk is Footbal Up Online niet een eShop title die betreft geloofwaardigheid op hetzelfde niveau presteert als mijn ware voetbaltalent. We lezen het hier!

De nieuwe online modus!
In Football Up kregen we al de mogelijkheid tot veel multiplayer-opties. Zo bracht deze eShop-titel, iets wat je niet bij heel veel eShop-titels ziet, de mogelijkheid om gebruik te maken van Download Play. Op die manier kun je anderen kennis laten maken met het spel, zonder dat deze personen het spel hoeven te kopen. Daarnaast is er nog Local Play om tegen een vriend te voetballen.

Al de eerder genoemde mogelijkheden waren ook al van toepassing op Football Up. Nu komt echter pas die ‘online’ in de titel om de hoek kijken. Daar alles in de game Footbal Up Online namelijk precies hetzelfde is als in Footbal Up, zien we hier wel een toegevoegde online-functie. Hiervoor moet een vriend ook in het bezit zijn van een exemplaar van het spel. Vervolgens zet je net als in local play een lobby op, om te kunnen spelen. Gezellig! Maar wat speel je dan?

FootballUpOnline_01Zonder mededogen, trap ik hem onderuit! Geen bal..?!
En met de eerste beste sliding kom ik per direct weg. Het spel lijkt namelijk amper voorzien van spelregels. Dit was in de voorganger Footbal Up al zo, maar in Footbal Up Online is hier geen verbetering in gebracht.

De bekende voetbalregel buitenspel wordt niet gehanteerd, en de keeper lijkt ten alle tijden de bal met zijn handen te mogen pakken op het moment dat een medespeler heb de bal voor de voeten speelt. De regels van een echt potje voetbal zijn ver te zoeken in Footbal Up Online. Maar dit was in Footbal Up ook zo.

Het brengt immers amper consequenties met zich mee als je willekeurig spelers onderuit gaat lopen trappen. Daar je de mogelijkheid hebt om de tegenpartij flink onderuit te halen met een sliding, is het soms verleidelijk om dat dan ook inderdaad te doen.

FootballUpOnline_04Wanneer ik tot mijn verbazing voor het neertrappen van een willekeurige speler, die zo’n half veld verwijderd is van de bal, nog niet eens een gele kaart krijg toegediend, word het al helemaal mooi als ik eigenlijk ruimte lijk te hebben gewonnen. Daarentegen kan ik de afstand tussen de bal en het goal op die manier wel vergroten. Immers wordt de bal teruggebracht naar de plek waar we iemand neertrappen, om vanaf daar af te trappen.

Slapende grensrechters
Een dutje doen tijdens het werken, je zou er eigenlijk voor ontslagen moeten worden. Het spel is ook niet helemaal accuraat als het om uitballen gaat. Het lijkt wel alsof de grensrechter loopt te slapen, want soms mag de bal geheel over de lijn rollen alvorens het pas word opgemerkt dat de bal uit is. Met een snelle redding is het zelfs nog mogelijk om van een uitgooi te ontkomen. Wanneer de bal namelijk net iets achter de lijn verdwijnt, is deze nog niet uit.

Daartegenover staat een overactieve keeper. Zo zit de AI van de keeper enigszins raar in elkaar. De keeper wil namelijk altijd de bal uit het goal halen. Dat is natuurlijk zijn werk, maar hij wil dit ook als die bal in het bezit is van een teamgeneoot. De keeper springt niet alleen op de bal als de tegenstander eraan komt, maar als een teamgenoot maar iets te dicht in de buurt komt, aarzelt de keeper niet om diezelfde bal ook dan van zijn medespeler af te pakken.

Footbal Up aJe eigen Team
Met mijn opa en en oma in de verdediging maak ik een perfect team! Een positief gegeven aan Footbal Up (Online) is namelijk dat je, je eigen team kunt samenstellen bestaande uit je eigen Mii personages. Zo kun je opa in de verdediging zetten, oma voorin in de aanval en je zusje ergens op de reservebank (oké, dat laatste is een flauwe grap). Daarnaast kan je aan je team bestaande uit allemaal bekende gezichten ook een naam geven. Zo personaliseer je, je team.

Maar wat nu als je niet met Mii personages wilt spelen? Nu kan je natuurlijk ook gewoon de bekende standaard selecties nemen voor je team. Er zijn vijfentwintig internationale teams waar je uit kunt kiezen. Landen als dit kikkerlandje, Amerika, Azië, Engeland, Italië en noem nog maar even op zijn allemaal beschikbaar om mee te spelen.

Naast de internationale landen kan je uit nog eens vijfentwintig andere landen kiezen. Hieronder horen onder andere Cameroon, Algeria en Australia. Ook Noord-Korea is van de partij. En wie je kiest maakt niet uit, want er zijn geen statistieken en het is eigenlijk meer voor de ‘lol’ dat je een bepaald team kiest.

Animaties
Wanneer je een goal weet te maken, wordt je rijkelijk beloond met een leuke animatie. Zo zullen spelers die een doelpunt maken een vreugde sprong maken, en zullen we zien dat de tegenstander er maar wat treurig bij staat. Er is duidelijk nagedacht hoe men dit wil vormgeven, wat dan wel fijn is in een kleine eShop-titel als Footbal Up (online). Naast de animaties is er een mogelijkheid om herhalingen terug te kijken. Zo kan je valpartijen lekker terugkijken.

FootballUpOnline_03Soundtrack(s) en soundeffecten van het spel.
Als we naar de Soundtrack van de game kijken, dan moeten we concluderen dat het op dit vlak maar een eentonige titel is. Het hele spel door hebben te maken met maar één soundtrack. Deze soundtrack hoor je vanaf het moment dat de game opstart en in menu’s.

De rest van de game heb je niet te maken met een soundtrack. Zo hoor je tijdens het spelen geen muziek, maar een fluitje van een scheidsrechter en gejuich. Daarna hoor je simpele soundeffects voor het wegtrappen van de bal, het nogmaals fluiten van de scheidsrechter, en het bij het vallen van een goal. Zo roept bij een doelpunt een stem plots ‘Goaaaaaal!’, wat snel irritant word.

Footbal Up Online is gewoon Footbal Up. Alleen dan met een online functie. Eenieder die Footbal Up al bezit kan zich dan ook afvragen of dat ‘online gedeelte’ wel voldoende is om het spel nog een keer voor aan te schaffen. Voor de rest is de game namelijk niet verbeterd ten op zichtte van de eerdere uitgave Footbal Up. Voor de korte speelsessies is het spel prima om er even bij te pakken, al heb je voldoende alternatieven. Voor de prijs is Footbal Up Online een redelijk aardige titel, die je eventueel van je restanten kunt kopen.

– Footbal Up Online is niet verbeterd ten opzichte van Footbal Up.
– Echte voetbalregels past het spel amper tot eigenlijk niet toe.

+ Een nieuwe online functie