Home Reviews 3DS review 3DS Review: Monster Hunter 4 Ultimate

3DS Review: Monster Hunter 4 Ultimate

Monster Hunter, de gameserie die razend populair is in Japan, heeft het in het westen wat lastiger. Toch heeft Capcom weer een nieuwe Monster Hunter game, namelijk Monster Hunter 4 Ultimate, buiten Japan uitgebracht. Is deze dan “beter” dan de voorgaande games, waardoor hij dit keer wél aanslaat? Lees hieronder wat Monster Hunter 4 Ultimate aanbied.

In Monster Hunter neem je het op tegen verschillende monsters om deze te verslaan (of te vangen). Sommigen zijn enorm, terwijl anderen weer kleiner dan jijzelf zijn. Elk gevecht is een andere ervaring, want elk monster vereist een andere manier om hem te verslaan.

Trailer

Monsters

De monsters in Monster Hunter 4 Ultimate zijn, net als in de voorgaande Monster Hunter games, elk uniek. Dit houdt het spel leuk, fris en vooral niet eentonig. Sommige monsters spugen vuur en kunnen vliegen, anderen zullen zichzelf opblazen tot een enorme ballon om je zo te pletten en weer anderen zijn gewoon snel en lastig te volgen. Voor elk monster moet je weer een nieuwe tactiek bedenken om hem te verslaan. Wat als eerste opvalt is dat de monsters in Monster Hunter 4 Ultimate geen levensbalk hebben. In dit spel ben je een jager, dus zul je moeten kijken of het monster symptomen van zwakte vertoont. Als hij spontaan gaat kwijlen is hij bijvoorbeeld moe, of als hij mank loopt en probeert te vluchten heb je hem al flink verzwakt.

Wapens

Hoewel deze monsters je misschien nu al afschrikken, ben jij ook goed bewapend. In Monster Hunter 4 Ultimate kun je kiezen uit maar liefst 14 soorten classes. Van longswords tot hammers heeft elke class een compleet eigen speelstijl. Elke class heeft zijn eigen wapen en van deze wapens zijn ook weer tientallen verschillende variaties beschikbaar. Deze laat je maken bij “The Man”, een smid die je vaak zult bezoeken tijdens het spelen. Deze verschillende soorten wapens zijn ook wel nodig. Soms zul je je in een situatie bevinden waarin je het beste van wapen kunt wisselen, omdat een monster goed tegen jouw huidige wapen kan. In Monster Hunter 4 Ultimate zijn er 2 nieuwe wapens bijgekomen ten opzichte van Monster Hunter 3 Ultimate: De Insect Glaive en de Charge Blade.

04ca624f10a5b232ad0e953eff1d9649

De Insect Glaive geeft je, naast een wapen om mee te slaan, ook een soort insect die je af kunt laten vliegen op de monsters waar je tegen vecht. Deze zal dan energie van het monster om kunnen zetten in boosts die jou sterker maken. De Charge Blade is een ander verhaal. Deze kan veranderen van een zwaard en schild in een enorme bijl (en weer terug), wat zorgt voor veel mogelijkheden tijdens het vechten. In de tijd dat ik het spel gespeeld heb heb ik niet eens elk wapen goed uit kunnen proberen, omdat elk wapen zo verschillend en uitgebreid is. Het voelt dan ook bijna als een compleet nieuwe game zodra je wisselt van wapen.

MH4U-Demo_Mounting_Green

Wat onder andere nieuw is aan Monster Hunter 4 Ultimate is het “mounten” van monsters. Door monsters van bovenaf te bespringen kun je ze “mounten” en zo proberen veel schade aan te richten op een unieke manier. Ikzelf vind het dan ook erg vermakelijk om de monsters zo vaak mogelijk te proberen te mounten, omdat dit een soort extra uitdaging toevoegt aan het spel.

Armour

Naast wapens heb je ook armour. Armour zorgt ervoor dat je minder schade oploopt tijdens het vechten, maar kan je ook beschermen tegen bijvoorbeeld poison of shock damage. Ook je armour laat je maken bij “The Man”. Voor elk wapen of stuk armour dat je wilt maken (of upgraden) moet je materialen verzamelen. Deze materialen zijn vaak alleen te krijgen door nieuwe monsters te doden, waardoor je bijna altijd wel een doel hebt om naartoe te werken.

Items

Als laatste zul je ook gebruik maken van verschillende items. Potions om je te healen, paintballs om monsters te markeren (en ze zo te traceren als ze wegrennen) en stukken vlees om je stamina te herstellen zijn hier voorbeelden van. Elk item is op een andere manier te krijgen en negen van de tien keer moet je hem ook nog zelf maken. Ook hier laat Monster Hunter 4 Ultimate zien hoe uitgebreid de game is: Om een potion te maken die je healt zul je bijvoorbeeld op pad moeten gaan om paddestoelen en kruiden te verzamelen. Omdat Monster Hunter 4 Ultimate dus (bijna) niets “gratis” aan je geeft en je haast overal voor moet werken, geeft het keer op keer weer een soort “kick” als je weer een voorwerp hebt bemachtigd.

Katten

Een van de dingen die Monster Hunter 4 Ultimate uniek maakt is de overduidelijke aanwezigheid van katten. Wanneer je voor het eerst het spel opstart zul je, naast je eigen personage, ook een kat (Palico) kunnen maken. Deze Palico zal met je meevechten gedurende je gevechten. Daarnaast zul je tijdens het spelen ook nieuwe Palico’s ontmoeten, die het vaak ook wel zien zitten om met je mee te reizen. Hoewel je er maximaal twee tegelijk mee het gevecht in kan nemen, is het wel mogelijk om er meer in je huis te houden. Daar kun je ze laten trainen of uit laten rusten. De Palico’s kunnen, net als jij, ook armour en wapens dragen. Ook deze zul je zelf moeten maken. Zo blijft er nogmaals altijd wel iets om naar toe te werken.

PwzYmZG

Gebieden

Je zult de monsters tegenkomen door quests te accepteren of op expedities te gaan. Als je een quest accepteert wordt je in een gebied geplaatst wat opgebouwd is uit meerdere stukjes grond. Elk stukje grond is op verschillende plekken verbonden met een nieuw stukje grond. Deze stukjes zijn elk genummerd en functioneren als gebieden waar monsters in huizen. Als je dus een monster gaat verslaan, zul je naar zijn habitat moeten gaan en deze verschilt per monster.

Quests

Hoewel het doden van monsters overduidelijk een grote rol speelt, bestaat het spel hier niet alleen uit. Er zijn namelijk ook quests waarbij je visjes moet vangen, mineralen moet hakken of paddenstoelen moet plukken. Als klap op de vuurpijl kun je ook nog vrij rondlopen, door middel van speciale “Harvest Tour” quests. Dit is maar goed ook, want zo kun je gemakkelijk de materialen zoeken die je nodig hebt voor bijvoorbeeld je nieuwe zwaard,  zonder dat je ook nog een monster moet verslaan om de quest af te ronden. In het begin kun je maar een paar quests doen, maar als je deze succesvol afrondt zul je nieuwe quests vrijspelen. Daarnaast kun je soms ook nieuwe quests krijgen door met dorpsbewoners te praten van het stadje waar je je in bevindt. Nieuw aan Monster Hunter 4 Ultimate is het feit dat je rondreist met een karavaan. Hierdoor zul je verschillende steden bezoeken, elk met hun eigen nieuwe omgeving en monsters. Omdat je zo dus veel verschillende mensen tegenkomt, zul je zo ook veel verschillende quests ontgrendelen.

Expedities

Naast quests kun je ook op expeditie gaan. Tijdens deze expedities kom je elke keer weer in een ander gebied terecht, met combinaties van monsters die per keer weer verschillen. Dit zorgt voor een leuke variatie als je even geen zin hebt in een quest.

MH4U-Tigrex_Screenshot_003

Uiterlijk

Een van de eerste dingen die me opviel toen ik Monster Hunter 4 Ultimate voor het eerst opstartte, waren de graphics van het spel. Het is lang geleden dat ik een spel zó graag in 3D wilde spelen, om het maximale uit deze graphics te halen.  De game is zo gedetailleerd en uitgebreid, dat ik mij soms echt afvroeg of ik deze game daadwerkelijk op een handheld aan het spelen was.

New 3DS

Hoewel de game er al geweldig uitziet op een “oude” 3DS, zijn de graphics ook nog een slagje opgevoerd wanneer je de game op een New 3DS speelt. Hieronder zie je de verschillen.

Untitled-1

Naast dit verschil in textures zul je ook gebruik kunnen maken van de tweede C-Stick die is toegevoegd aan de New 3DS, om het beeld gemakkelijk te draaien. Op de “oude” 3DS kan het soms lastig zijn om het beeld goed mee te draaien, omdat dit met de D-Pad gebeurt. Deze is nogmaals afgebeeld op het touchscreen om hem iets toegankelijker te maken, maar persoonlijk vond ik nog steeds niet echt voldoende. De C-Stick is dus een welkome toevoeging.

Als laatste is Monster Hunter 4 Ultimate, net als Super Smash Bros. for 3DS, sneller geladen op de New 3DS dan op de “oude” 3DS.

Multiplayer

Hoewel Monster Hunter 4 Ultimate offline prima te spelen is, zul je misschien wel de meeste uren door brengen in de multiplayer modus. Je kunt namelijk online met vrienden of vreemden ook de jacht aan gaan, wat zorgt dat je samen nieuwe tactieken moet bedenken. Deze manier van co-op maakt dat ik Monster Hunter 4 Ultimate een van de beste co-op games vind die ik in de afgelopen tijd gespeeld heb.

Terwijl Monster Hunter in Japan razend populair is krijgen de games in Europa relatief gezien weinig aandacht. Waarom? Geen idee. Monster Hunter 4 Ultimate is een game die iedereen op zijn minst eens geprobeerd moet hebben. Als je het niet zeker weet kun je altijd de demo uitproberen, die gratis te downloaden is uit de Nintendo E-Shop.

Plus- en minpunten

+ ENORM uitgebreide game
+ Prachtige graphics, maakt ongelooflijk goed gebruik van het 3D-effect