Nintendo organiseert jaarlijks het Post E3 Event, een evenement waar het voor pers mogelijk is om de op de E3 getoonde titels te spelen. Aan de hand van vijf gestelde vragen vatten Randy en Vincent hun ervaringen samen.
Nadat de deuren van E3 2017 waren gesloten, werd Daily Nintendo door het bedrijf achter Super Mario en The Legend of Zelda uitgenodigd om hun nieuwste games te spelen. De uitnodiging werd dan ook zonder twijfel aangenomen en de verschillende games, zoals Super Mario Odyssey, werden getest. Wat zijn onze ervaringen met de nieuwste titels en wat viel ons tegen? De antwoorden kan je hieronder terug lezen.
Het Post E3 Event is een weerspiegeling van de E3. Titels die in Los Angeles aangekondigd of onthuld zijn en speelbaar waren op de beursvloer, waren aanwezig tijdens het georganiseerde evenement. Was er dan nog unieke content tijdens Post E3 Event aanwezig?
Vincent: “Het Post E3 Event werd dit jaar gehouden in Kinepolis Jaarbeurs te Utrecht. Voordat we daadwerkelijk de nieuwe games mochten spelen, werd een presentatie gehouden in een theaterzaal. De presentatie zou unieke content aanbieden, maar het was onbekend over welke titels dat zou gaan. Al snel werd duidelijk dat de presentatie werd geopend met beelden van Metroid: Samus Returns voor de Nintendo 3DS. Vervolgens werden Yoshi en Super Mario Odyssey getoond, die net als de voorgaande titel uitgebreid werden behandeld.”
Randy: “Metroid: Samus Returns werd uitgebreid getoond waarbij de nadruk lag op verbeteringen ten opzichte van het origineel. En die zijn er zeker. Zo is de wereldkaart een toevoeging die erg welkom is om beter te zien waar je bent en waar je heen moet. Het spel ziet er grafisch bovendien erg mooi uit met enorm veel diepte in de achtergronden. Een speelsessie die Nintendo van Super Mario Odyssey liet zien maakte duidelijk hoe uitgebreid de werelden zijn en hoe onbegrensd de mogelijkheden zijn om je te vermaken. Yoshi voor de Switch werd ook getoond en lijkt dit keer vol humor te zitten. Een platformer die zichzelf vooral niet te serieus neemt en naar mijn mening erg veel potentie heeft! Om een voorbeeld te geven: de levels zijn gemaakt van alledaagse voorwerpen zoals een lege wc-rol, kartonnen dozen en melkpakken.”
Vincent: “Helaas mochten we van de unieke beelden geen foto’s of video’s maken. Anders hadden we ze graag met jullie gedeeld.”
Nintendo heeft voor de komende periode een sterke line-up aangekondigd. Titels als Splatoon 2 en Super Mario Odyssey gaan waarschijnlijk hoge ogen gooien. Welke gespeelde game heeft jou het meest verrast?
Vincent: “Van de titels die ik heb gespeeld heeft Fire Emblem Warriors mij het meest verrast. Op voorhand dacht ik dat de aankomende titel een simpel vervolg op Hyrule Warriors zou worden, maar deze gedachte kan ik na de speelsessie terugnemen. Fire Emblem Warriors onderscheidt zich door kenmerkende aanvallen, een uitgebreide levelsysteem en de toepassing van strategie en tactiek. Tijdens de veldslagen kan je wisselen van personages, waardoor je zowel de levensmeters en acties van alle figuren in de gaten moet houden. Dit belooft net zo diepgaand te worden als de hoofdtitels uit de Fire Emblem-serie.”
Randy: “Dat Super Mario Odyssey voor mij zeker de meest interessante titel voor de Switch is dit jaar, had ik eigenlijk niet anders verwacht. Mario + Rabbids Kingdom Battle heeft mij echter het meest verrast. Aanvankelijk was ik best kritisch op de combinatie Mario en Rabbids, maar dit blijkt enorm goed uit te pakken. Het spel oogt zeer verzorgd en zit vol humor. Minstens net zo belangrijk is de gameplay en die was tijdens mijn speelsessie verrassend leuk. De combinatie van tactische gameplay vol humor pakt goed uit. Daarnaast speelt alles lekker weg en zijn de controls perfect. De game lijkt de kwaliteit te krijgen van een first-party titel en dat is een groot compliment! Overigens heeft Fire Emblem Warriors mij ook verrast en ben ik het eens met Vincent dat deze veel diepgaander is dan Hyrule Warriors.
… en naar welke titel kijk jij het meest uit?
Randy: “Toch wel Super Mario Odyssey! Ik kan niet wachten om de velen spelwerelden te ontdekken. De twee werelden die ik kon spelen waren zo groot en kenden zoveel mogelijkheden, dat belooft veel voor de uiteindelijke game.”
Vincent: “Ondanks dat ik net als Randy ontzettend uit kijk naar het aankomende avontuur in de Mario-serie, kijk ik momenteel het meest uit naar de nabije toekomst. Over een aantal weken kunnen we weer aan de slag met Splatoon 2 en Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Door de speelsessies van Splatoon 2 werd mijn zin in een nieuw verf-avontuur versterkt. Salmon Run is een ontzettende gave modus en de nieuwe stages in Turf War voelden verfrissend aan.”
… waren er ook teleurstellingen?
Randy: “Ik was zelf enigszins teleurgesteld in Sonic Forces. Je merkt duidelijk dat de game beter werkt op sterkere hardware. De framerate lijkt toch net te laag te zijn. Ondanks dat Sonic enorm snel door levels raast, loopt het tot nu toe allemaal niet soepel genoeg en is de kwaliteit van de textures ook niet erg indrukwekkend. Hopelijk weet SEGA het nog wat te verbeteren!”
Vincent: “Mijn teleurstellingen kreeg vorm door de afwezigheid van Metroid: Samus Returns. Ik had na de presentatie graag mijn handen gezet in het aankomende 3DS-avontuur. Hopelijk wordt dit tijdens Gamescom weer goed gemaakt.”
Om het vragenvuur in stijl af te sluiten, een vraag over Super Mario Odyssey. Wordt Odyssey net zo vernieuwend voor de serie als dat Breath of the Wild was voor The Legend of Zelda?
Vincent: “Of Super Mario Odyssey net zo vernieuwend gaat zijn als Breath of the Wild durf ik niet te zeggen. Het voelt, voor wie Super Mario 64 en Sunshine hebben gespeeld, in ieder geval vertrouwd aan. En dat is na de lineaire 3D Land en 3D World een welkome verandering. De mogelijkheid om te wisselen van outfits, Cappy gebruiken als wapen en het aannemen van missies zijn in ieder geval vernieuwend voor de serie. Het wordt zeker genieten, want overal zijn referenties naar andere Nintendo-games te vinden en er valt weer een hoop te verzamelen. ”
Randy: “Nintendo heeft best wel een risico genomen met Super Mario Odyssey. Weg zijn de oude bekende power-ups en Mario loopt ineens ook in de ‘mensenwereld’ rond. Voor wie nog enigszins bang is dat dit wat gek aanvoelt, dat is absoluut niet het geval. Zoals Vincent al zegt, alles voelt zo vertrouwd. Cappy biedt veel nieuwe mogelijkheden en Mario die door een grote stad loopt voelt net zo goed als wanneer hij door een fantasierijke zandwereld loopt. Als je kijkt naar hoe anders Super Mario Odyssey wordt dan eerdere delen, denk ik dat Nintendo ook hier geslaagd is iets enorm vernieuwends neer te zetten, net als bij Zelda.
Jorden heeft tijdens zijn bezoek aan E3 2017 uitgebreide verslagen geschreven over de aangekondigde games. De verslagen kun je op Daily Nintendo terug vinden.
Is het met odyssey dan ook zo dat met als bij BotW het echt 1 grote wereld is en dat je dan wel met dat ruimteschip van gebied naar gebied gaat of heb je ook nog levels zoals bij Galaxy?
Je hebt verschillende “Kingdoms” zoals New Donk City. Hoe deze werelden verbonden zijn is nog onduidelijk. Dit hebben we namelijk niet gezien.
Hebben jullie bij de nieuwe beelden die getoond werden ook nieuwe SMO werelden gezien?
nee alleen de New Donk City en zandwereld
Vraagje: zijn er voornamelijk open wereld elementen zoals in Super Mario 64 en Sunshine?
Of is het vooral linear zoals in de 2 Galaxy games en 3D Land/World?
Ik en mijn vriendin zijn erg benieuwd naar super Mario game en gaan die zeker kopen op onze switch
Het wordt echt tijd dat Mario nu gaat uitkomen 😛