In juni dit jaar werd de Nintendo 3DS en Wii U versie van Terraria aangekondigd. Tijdens Gamescom was de 3DS versie van Terraria te spelen en wij hebben hem dan ook voor jullie getest.
Op het eerste gezicht zal Terraria je doen denken aan een twee dimensionale versie van Minecraft. Echter spelen de games erg verschillend van elkaar. Hoewel het hier natuurlijk om twee sandbox games gaat, zul je je met Minecraft voornamelijk vermaken met het bouwen en zul je bij Terraria het grootste deel van de tijd doden met het bestrijden van bosses en monsters.
Wat mij meteen op viel tijdens het spelen is hoe de game trouw aan de andere versies van het spel blijft. Van de interface tot dezelfde bekende tutorial die we als eerst op consoles zagen verschijnen, je zult niet echt nieuwe dingen tegenkomen. Het is natuurlijk dan ook niets meer dan een port, maar het is toch fijn om de bekende interface zoveel mogelijk te behouden.
Ik begon natuurlijk met het maken van een personage, wat vrijwel gelijk ging aan de manier zoals dit onder andere op de mobiele versie van het spel gaat: Een groot aantal vooraf geselecteerde kapsels en kleuren voor je kleren, huid en haar, in plaats van de RGB-interface die de PC-versie van het spel toepast. Bij het maken van een wereld viel mij op dat je niet kon kiezen hoe groot je je wereld wilde en er dus maar één formaat beschikbaar is. Er zijn in totaal drie slots voor personages, evenals drie slots voor werelden.
Dan nu voor de gameplay, die, net als de interface, ook vrijwel gelijk gebleven is aan de voorgaande versies van het spel. De circle pad gebruik je om je cursor en character te bewegen. Daarnaast is er een aparte knop om te springen, waar bij de mobiele versies van Terraria tevens het stuurknuppeltje voor wordt gebruikt. Voor het craften en navigeren door je inventory zul je het touchscreen gebruiken. Ook dit lijkt erg op de mobiele versie van het spel.
Het nieuwe aan de 3DS versie van het spel is natuurlijk het tweede scherm wat je altijd kunt raadplegen. Ik had hier voornamelijk mijn inventory op aanstaan, zodat ik snel kon wisselen tussen items. Echter kun je deze ook gebruiken om je kaart op de plaatsen, of om het bovenste scherm te kopiëren zodat je met het touchscreen je cursor kunt bewegen.
Dan tot slot nog een paar dingetjes die mij opvielen. Allereerst de afwezigheid van een achtergrond. Op andere versies van het spel is de achtergrond gevuld met heuvels, bossen of grote bergen, maar op de 3DS versie zijn er enkel blauwe lucht en wolken te zien. Misschien dat hier een optie voor aanwezig was in de instellingen, maar daar heb ik niet naar gezocht. Verder waren er nog een aantal bugs, bijvoorbeeld het feit dat er spullen uit mijn inventory verdwenen en dat er presents waren zonder iets erin, maar ik ga ervan uit dat dit, als het spel eenmaal uitgebracht wordt, verholpen zal zijn.
Hieronder kun je de gameplaybeelden bekijken die we hebben opgenomen tijdens de hands-on.