Home Nintendo Algemeen Nintendo producent vertelt over Splatoon (2)

Nintendo producent vertelt over Splatoon (2)

Van 19 tot 23 maart 2018 wordt de Game Developers Conference (GDC) gehouden. Ook Nintendo producent Hisashi Nogami was van de partij. Hij vertelde over Splatoon.

Net na de release van Splatoon werd al in een interview met Iwata duidelijk dat het team veel geëxperimenteerd had. De Inklings die we nu kennen waren ooit simpele blokken. Deze blokken werden “tofu” genoemd. Later veranderde deze blokken in konijnen om vervolgens bij inktvissen uit te komen. Ergens daar tussen was ook nog even de mogelijkheid om Yoshi de hoofdrolspeler van Splatoon te maken. Dit plan werd echter snel van tafel geschoven omdat Nintendo echt een nieuw spel wilde ontwikkelen. Bij een nieuw spel horen natuurlijk ook nieuwe personages.

De ontwikkeling van de eerste Splatoon stond ook in het teken van het ontdekken van de WiiU. De ontwikkelaars wilde zo veel mogelijk functies van de WiiU gebruiken. Zo wordt er goed gebruik gemaakt van beide schermen en speelt ook de bewegingsbesturing een belangrijke rol. Vooral het gebruik van een tweede scherm zorgde voor problemen bij het ontwikkelen van Splatoon 2 waarbij slechts één scherm te gebruiken is. Daarnaast wilde de ontwikkelaars er voor zorgen dat zowel nieuwe als ervaren spelers een goede uitdaging vonden binnen het spel.

Wat de ontwikkelaars snel doorhadden was het belang van ondersteuning van het spel. Het uitbrengen van een nieuw spel is niet genoeg. Er moest een constante stroom van nieuwe wapens en levels komen om spelers betrokken te houden. Ook moest er een goede balans tussen alle wapens komen waarvoor verschillende updates zijn uitgebracht. Een andere manier voor het betrekken van spelers is het houden van Splatfests. Deze evenementen betrekken zowel spelers als niet spelers door met simpele vragen twee kampen op te zetten. Het doel van deze Splatfests was dan ook vooral dat er gepraat werd over de game en mensen in discussie gingen.

Naast het praten over de ontwikkeling is er ook veel gepraat over de populariteit van beide spellen. Zowel bij Spaltoon (1) als Splatoon 2 valt het op dat spelers vooral in de weekenden actief zijn. Ook is er een duidelijke stijging te zien aan het einde van het jaar. Het spel lijkt daardoor een populair kerstcadeau te zijn. In de afbeelding hieronder zijn Splatoon en Splatoon 2 in een grafiek terug te zien. De spellen worden hier vergeleken in de periode dat ze uitkwamen. De lijn van de originele Splatoon laat dus de maanden mei tot december in 2015 zien terwijl diezelfde maanden bij Splatoon 2 over het jaar 2017 gaan. De dip van Spaltoon 2 rond november is te verklaren door de release van Super Mario Odyssey dit zorgde tijdelijk voor minder Splatoon spelers.

Hisashi Nogami sloot af met een stuk over de nieuw aangekondigde Octo Expansion DLC. Hij geeft aan dat dit in eerste instantie niet gepland was. Door de overweldigende populariteit kwam er nu tijd en budget beschikbaar om de Octolings als speelbaar karakter te ontwikkelen. Ook willen ze op deze manier nog meer werken aan het (achtergrond)verhaal van Splatoon 2. Naast deze (betaalde) DLC hoopt Hisashi Nogami het spel ook nog lang te blijven voorzien van gratis updates.

Een erg interessant verhaal dus van Splatoon producent Nogami. Mocht je nou nog meer willen weten over het spel Splatoon of vooral benieuwd zijn naar nog meer foto’s, kijk dan even op dit twitteraccount. Dit account heeft zo veel mogelijk live verslag gedaan van de presentatie en heeft ook veel foto’s geplaatst.

3 REACTIES