Een Zelda-game met muziek in de hoofdrol.
Ruim een jaar geleden kwam het ritmespel Crypt of the NecroDancer naar Nintendo’s hybride console. Deze titel was een groot succes en nu is er ook een The Legend of Zelda spin-off op de markt gekomen. Net zoals zijn voorganger is ook deze game ontwikkeld door Brace Youreself Games, maar dit keer uitgebracht door Nintendo. Weet deze spin-off ook een groot succes te worden?
Gameplay
Het verhaal gaat over Cadence, wie je misschien nog wel kent uit Crypt of the NecroDancer. Ze komt plotseling in Hyrule terecht zonder dat ze weet hoe ze daar gekomen is. Al snel komt ze erachter dat de schurk Octavo Link, prinses Zelda en de koning van Hyrule in een diepe slaap heeft gebracht. Nu is het aan Cadence om hun wakker te maken en samen Hyrule te redden.
Je begint het avontuur in een deels willekeurig gegenereerde wereld. Aan het begin van het spel speel je als Cadence. Met haar leer je de basis van de game en al snel krijg je de keuze om met Link of prinses Zelda verder te gaan. Ze hebben beide hun eigen specialiteit. Zo heeft Link een draaiaanval en Zelda een vuuraanval. Qua verhaal maakt het niet uit welke van de twee personages je kiest en later in de game krijgt je alsnog de mogelijkheid om de ander wakker te maken. Hierdoor kun je uiteindelijk alsnog met het andere personage kunt spelen. Er is zelfs nog een ander speciaal personage te ontgrendelen.
In het spel beweeg je je personage voort door op de maat van de muziek de knoppen op de D-pad in te drukken. Het kan ook met de joystick, maar dan zegt de game dat het veel beter is om met de D-pad te spelen. De besturing werkt heel fijn en ik heb verder geen vertraging ervaren. Mocht dit wel het geval zijn geweest dan is er ook een optie om dit anders in te stellen. De monsters bewegen ook op de muziek en hebben allemaal een patroon die je moet herkennen om ze te kunnen verslaan. Je verslaat ze door tegen ze aan te springen en je hoeft dus verder geen ingewikkelde actie te ondernemen. Al is het ook mogelijk om verschillende items te gebruiken om ze neer te halen. Het is echt leuk om op het ritme vijanden te verslaan en deze combinatie pakt goed uit.
Net zoals in andere Zelda-games zijn er ook in Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer items te verkrijgen. Sommige items blijf je altijd houden, maar items, waaronder Rupees, waarbij dat niet het geval is wanneer je game over gaat. Er zijn ook verschillende soorten zwaarden welke allemaal net iets anders functioneren. Zo kan het ene zwaard bijvoorbeeld een monster vergiftigen en het andere zwaard heeft een verder bereik.
Door elke vijand op het scherm te verslaan krijg je één kristal, of meerdere als het je lukt constant op de maat te blijven bewegen. Deze kristallen behoud je altijd en daar kun je spullen mee kopen als je game over gaat. In deze speciale winkel zijn aan het begin sterkere zwaarden en heart pieces te koop, maar later worden dit scheppen, ringen en lichtbronnen. De heart pieces kun je verzamelen om je zelf meer levens te geven. Hierdoor zul je het langer volhouden voordat je uiteindelijk verslagen wordt.
Elke keer als je in een dungeon bent en dan game over gaat, kom je weer in een ander ogende dungeon terecht. Dit zorgt voor variantie, maar ook een extra uitdaging. Je zult dan namelijk weer opzoek moeten gaan naar de uitgang en opnieuw de vijanden moeten verslaan om de weg opnieuw te zoeken.
Beweeg samen op de maat van de muziek
Voor de mensen onder ons die ook graag spellen samen willen spelen is er ook een lokale multiplayer modus aanwezig. Vaak zie je bij dit soort multiplayer standen dat er enkel een soort minigame aanwezig is, maar dat is bij dit spel zeker niet het geval. Je kunt er namelijk voor kiezen om een nieuwe wereld te creëren en dan het volledige spel met z’n tweeën te spelen. Echter speel je in dit geval wel met de joystick wat eerder juist afgeraden werd. In deze stand zijn er wel meerdere kisten beschikbaar zodat elke speler zijn eigen items krijgt.
Audiovisueel:
Bij een ritme-game als deze verwacht je natuurlijk dat de muziek een hoogstandje is. De muziek die gebruikt wordt is echt geweldig en speciaal gemaakt voor dit spel om er vloeiend op te kunnen bewegen. Heel veel Zelda-deuntjes zijn verwerkt in de vorm van een remix wat echt fantastisch klink en vaak zorgde voor een glimlach op mijn gezicht. Qua uiterlijk lijkt het spel wat op voorgaande Zelda-titels. Dit komt mede door de manier waarop de game gepresenteerd wordt. Ook zul je vijanden van oudere games herkennen met hun net iets andere uiterlijk wat super is.
Conclusie:
Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer is echt een geweldig spel welke vooral heel goed is uitgewerkt. Je merkt dat de muziek speciaal voor dit spel gemaakt is en dat werkt goed samen met de gameplay. Het is natuurlijk ook fijn dat er bij een ritme-game als deze geen vertraging zit tussen het klikken van een knop en de beweging van het personage. Dit is een must have voor fans van Zelda en ritme-spellen!
Ziet er toch wel gaaf uit, misschien ga ik hem dan toch maar eens checken 😄
Klinkt inderdaad super
Laats was Crypt of the NecroDancer voor iets van €4 te kopen.
Toen vroeg ik me af of dat de meerprijs van deze ‘Zelda skin’ het waard zou zijn of niet.
Daarbij denk ik wel dat het Zelda sausje een bepaalde meerwaarde heeft, te vergelijken met Hyrule warriors voor de warriors series (daar een Fire Emlem warriors bijvoorbeeld die meerwaarde niet echt heeft voor mijn gevoel).
Maar ik denk dat vooral de muziek de echte meerwaarde van deze game is, zeker als je fan bent van Zelda muziek.
Staat op mijn lijstje.