Home Reviews eShop review RIVE: Ultimate Edition

[Review] RIVE: Ultimate Edition

Rive werd oorspronkelijk in 2014 aangekondigd voor de Wii U, maar is uiteindelijk net als vele anderen doorgeschoven naar de Switch. Heeft de Switch hiermee geluk gehad of hadden ze de game beter kunnen laten liggen. Je leest het hier.

In RIVE speel je een grove piloot in een spinachtig tankruimteschip. Het begint even heel rustig met asteroïden, maar al snel moet je raketten en lasers ontwijken. Na een tijdje landt je in een schip waar de corrupte AI DLL het voor het zeggen heeft. Jij luistert echter niet en begint met het verkennen van het schip vol schatten en rijkdommen.

Maar van echt verkennen komt er echter eigenlijk niks, want hoewel alles van het schip aan elkaar verbonden is, verken je het steeds een klein stukje door middel van het voltooien van missies. Het verkennen zal je tevens ook niet makkelijk gemaakt worden door de enorme hoeveelheid vijanden die DLL voor je klaar heeft staan. Van mechanische ballen die kamikaze op je af komen tot spinachtige robots met vlammenwerpers. Genoeg diversiteit om af te schieten dus. In eerste instantie kan dit alleen maar met je gewone wapen, welke niet heel sterk is, maar zodra je de upgrade machine bereikt kan je een viertal speciale wapens kopen die enorm sterk zijn. Nadeel hiervan is dan dat je ze beperkt kan gebruiken. Daarnaast krijg je naarmate het spel vordert hackvaardigheden waarmee je verschillende vijanden voor een tijdje kan hacken en ze voor jouw doeleinden kan besturen. Gezien de hoeveelheid vijanden die je tegenkomt, is alle hulp fijn.

De besturing van RIVE is erg gemakkelijk te leren, met de linker joystick beweeg je, de rechter gebruik je om je geweer mee te richten, met ABXY kies je je speciale wapen en met de schouderknoppen spring je en activeer je de hackermodus. Doordat de game dus gebruik maakt van twee joysticks kan je dit spel niet spelen met maar één Joy-Con. Gelukkig is de besturing makkelijk, want de game zelf is een stuk uitdagender.

Qua moeilijkheidsgraad kan je het zo instellen als je zelf wilt. Je hebt de standaard moeilijkheidsgraden zoals normaal en moeilijk, waarbij normaal ook al redelijk lastig is. Een playthrough zal waarschijnlijk gepaard gaan met flink wat aantal keren dat je opgeblazen wordt. Naarmate je verder komt met het verhaal speel je nog nieuwe modi  vrij. Dit zijn dan de uitdagingsgerichte Battle Arena en Uitdagingen, maar uiteindelijk speel je ook Single-Credit en Speed-Run vrij voor het verhaal. Single-Credit is heel logisch de modus waarin je alles moet halen met maar één leven en Speed-Run prijst je voor snelheid.

Nu heeft de Switch-versie ten opzichte van zijn broers op de PS4, Xbox en pc de extra titel Ultimate Edition gekregen. Dit heeft te maken met verschillende dingen. Two Tribes heeft namelijk niet simpelweg de game geport zodra de Switch uitkwam, maar hebben hier echt aandacht aan geschonken. Zo ondersteund de game de HD Rumble-feature en kan je met twee man co-op spelen door gebruik van een enkele Joy-Con. Hierbij zal de ene speler de tank besturen en de andere de besturing van het vuren op zich nemen. Ga je dood? Dan wisselen de rollen zich.

Tijdens het werken aan die leuke extra functies heeft Two Tribes verder gewerkt aan de engine voor de game en die verder geoptimaliseerd. Hierdoor werkt de game soepeler en sneller dan op elk ander apparaat (zelfs beter dan op de pc). Hoewel de game grafisch niet de meeste details heeft ziet de game er toch enorm mooi uit in 1080p 60fps in de tv-modus en 720p 60fps op de handheld-modus.

Rive: Ultimate Edition maakt zijn naam waar. De game speelt soepeler, laadt sneller en heeft exclusief op de Switch een multiplayer-optie. De game heeft zowel docked als undocked een framerate van 60fps en een resolutie van respectievelijk 1080p en 720p. Het verhaal zelf is misschien een beetje kort, maar door alle extra opties zoals Single-Credit en Uitdagingen kan je je met deze game enorm lang vermaken. Het is een game vol geweldige actie die soms een beetje overweldigend is, maar toch niet vervelend wordt.

Deze game is zeker aan te raden voor de Switch en is meteen een waardige afsluiter voor het team van Two Tribes waarvan dit de laatste game ooit zal zijn.

+ Heerlijk snelle actie
+ Heerlijke humor