Home Reviews eShop review Staxel – Bouwplezier op jouw eigen eiland

[Review] Staxel – Bouwplezier op jouw eigen eiland

Minecraft spellen zijn nog steeds erg populair, geen wonder dat er andere ontwikkelaars zijn die het idee van het bouwen met blokken hebben opgepakt. Ook Staxel is zo’n titel. Vanaf vandaag is het mogelijk om deze game zelf te spelen, ik geef je alvast een voorproefje doormiddel van deze review.

Stapeleeeen!

Het eerste wat je opvalt aan Staxel is dat het wel héél erg lijkt op Minecraft, al ga ik jullie nu gelijk iets opbiechten: ik heb zelf nooit Minecraft gespeeld. In Staxel reis je naar een eiland waar je een leven op gaat bouwen: je hebt er een huis, er zijn eilandbewoners die jou opdrachten geven en het is mogelijk om je eigen stal te bouwen en om huisdieren te verzorgen. Al begin je eerst bij het begin: wie ben je en hoe wil je dat jouw personage er uit ziet?

Na het maken van een karakter kom je terecht in jouw huis en wanneer je naar buiten loopt, loop je ‘farm fan’ tegen het lijf: een dame die jou bij het begin op weg gaat helpen. Ze leert je dat je naar de winkel kan gaan, zaadjes kan planten, opdrachten kan uitvoeren voor bewoners van het eiland, dingen kan maken op de werkbanken en nog heel veel meer. Spelenderwijs met opdrachten leer je dus steeds meer dingen die je kan doen.

Lekker veel vrijheid

Vanaf het moment dat je wakker wordt totdat je gaat slapen in het spelletje, ben je eigenlijk helemaal vrij in wat je graag wilt doen. Er zijn wel opdrachten maar als je daar even geen zin in hebt kan je ervoor kiezen iets anders te gaan ondernemen. Die vrijheid is heerlijk! Zeker als je na een tijdje een opdracht krijgt om een zeldzaam insect te vangen die 2 dagen nergens te vinden is bijvoorbeeld…

Geld verdienen doe je door gewassen te verbouwen en door ze vervolgens dagelijks water te geven totdat ze geoogst kunnen worden. De groenten en fruit verkoop je vervolgens bij de markt in speciale verkoopbakken. Ook kan je bloemen of hout verzamelen, insecten vangen na het kopen van een netje of dingen maken zoals bijzondere blokken of accessoires. Dit verdiende geld kan je vervolgens uitgeven bij de winkels aan zaden, interieur, bouwstenen of bij de markt voor andere meubelen, kleding of dieren(benodigdheden). Op die manier kan je jouw bouwval van een huis stukje bij beetje opknappen naar het paleis waar je altijd al van droomde.

Gewoon gezellig

De tijd raast voorbij wanneer je Staxel speelt: doordat je zoveel vrijheid hebt kan je helemaal in het project op dat moment gezogen worden. De personages zijn gezellig en hebben allemaal een eigen karakter, als je ze beter leert kennen bouw je een vriendschap op. De mogelijkheden zijn vrij breed waardoor je altijd wel een klusje kan vinden die op dat moment aanspreekt. De achtergrondmuziek is gezellig/neutraal en verveelt niet snel, ik ben zelf zo iemand die dat soort melodietjes op den duur niet eens meer hoort.

Ondanks dat Staxel misschien qua uiterlijk de originaliteitsprijs niet zal ontvangen, is het een erg leuk spel waar je niet snel op uitgekeken raakt: je kan namelijk onbeperkt aanpassingen doen in en om jouw huis, spullen maken en verzamelen. Er is zoveel te doen en je hoeft je niet aan de opdrachten te houden die je op dat moment hebt als je daar op dat moment geen zin in hebt. Mocht je opzoek zijn naar een echt boerderijspel, dan is Staxel voor zijn prijs zeker een aanrader.

+ Vrijheid blijheid: doe lekker wat je wil!

+ Veel te ontdekken

+ Gezellige omgeving en leuke personages