Home Reviews eShop review SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

[Review] SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

SteamWorld Quest

Al jaren staat Image & Form bekend om hun geweldige SteamWorld-serie. SteamWorld Quest is de nieuwste game in de serie, maar is compleet anders.

In SteamWorld Quest neem je de rol aan van een stel robots die op pad zijn om het recht zege te laten vieren. Dit nadat hun dorp is vernietigd en een guild volledig verdwenen is. Stukje bij beetje kom je door middel van gevechten met een uniek gevechtssysteem dichterbij de overwinning. Dit in de toch bekende stijl van de SteamWorld serie.

SteamWorld Quest

Laten we beginnen met het kijken naar hoe de game voelt en klinkt. Grafisch gezien doet de game weinig anders dan zijn voorgangers in de serie. Nu is dit zeker niet een verkeerde keuze. De stijl van het universum is na al die jaren nog steeds een genot voor het oog en de handgetekende afbeeldingen zien er weer prachtig uit. De geluiden van de game zijn ook weer van topkwaliteit. Hiermee bedoel ik dan niet alleen een heerlijke soundtrack, maar ook de toepasselijke geluiden die de personages maken.

Dan nu het meest unieke van het spel. De gameplay mechanics. Door de unieke mix van verschillende genres is er ruimte voor nieuwe gameplay mechanics die gebruik maken van elementen uit de verschillende genres. Tijdens het volgen van het verhaal en het ontdekken van de wereld zal je geregeld in een gevecht belanden en hier is waar Hand of Gilgamech echt schijnt.

SteamWorld Quest

Tijdens de game zal je een enorme lading aan kaarten vrijspelen, vinden in geheime schatkisten of zelfs zelf maken bij een crafting shop. Met deze kaarten is het aan jou om een zo goed mogelijk deck samen te stellen om je vijanden te verslaan. Aan het begin van een gevecht krijg jij uit je deck zes kaarten willekeurig toebedeeld. Hiervan mag jij er elke ronde drie gebruiken zolang je de kracht hebt om ze te gebruiken (hierover iets verderop een uitgebreidere uitleg).

Elke kaart heeft zijn eigen functie, sommige aanvallend, sommige verdedigend en sommigen versterken je spelers. Tevens hebben ze nog allemaal elementen waartegen sommige vijanden zwak of juist sterk zijn. Zo is een grote paddenstoel natuurlijk zwak tegen vuur.

SteamWorld Quest

Eerder noemde ik dat je voor sommige kaarten kracht nodig hebt om ze te spelen. Dit kan je een beetje vergelijken met mana in games als Heartstone. Elke kaart kost een bepaalde hoeveelheid energie om te gebruiken. De standaard basisaanvallen kosten gelukkig niks dus elke ronde kan je dus sowieso wel wat doen. Hoeveel energie je hebt wordt constant weergeven in een balk met tandwielen bovenin je scherm. Voor elke basiskaart die je speelt zal er een tandwiel bij komen en bij de hogere kaarten zullen ze verbruikt worden. Het beste is dus om goed af te wisselen tussen hoge betere kaarten en de basiskaarten. Mocht je onverhoopt toch echt niet kunnen of wil je meer variatie in je hand, dan kan je elke beurt nog gratis en voor niets twee kaarten omruilen in je hand met twee willekeurige kaarten in je deck. Als je goed je deck maakt en doorhebt hoe de kaarten met elkaar samenwerken zal je steeds betere combo’s kunnen maken waardoor je ook op een later tijdstip in het spel niet verveeld raakt door de gameplay.

Mocht je eerdere SteamWorld games hebben gespeeld, kan ik je alvast vertellen dat deze echt qua gameplay totaal niet lijkt op voorgaande delen. Daartegenover merk je wel echt dat het een SteamWorld game is. Niet alleen door het design van de wereld en personages, maar ook door de karakteristieke humor die gelukkig ook hier weer aanwezig is. De game neemt zichzelf niet heel serieus en dat maakt het alleen maar leuker.

Hand of Gilgamech is een unieke turn-based rpg welke elementen van RPG’s, card battlers en roguelike games combineert tot een unieke mix. De gevarieerde mogelijkheden in de gevechten zorgen voor talloze manieren om kaarten te combineren welke je zelf toevoegt aan je deck. De artstyle en grafische kwaliteit zijn ook zoals we gewend zijn van topkwaliteit. Muziek komt er nog eens bij wat het totaal zeker een must have maakt al. Ik heb tijdens mijn play-through heb ik niks echt negatiefs gevonden. De Switch heeft er weer pareltje bij.

Cijfer: 9,0