Home Reviews eShop review The Mims Beginning

[Review] The Mims Beginning

Afgelopen week verscheen The Mims Beginning in de Nintendo eShop. Wij mochten al even met dit spel aan de slag. Lees hier onze bevindingen.

The Mims Beginning is een god-like game. Een genre waarvan we nog niet veel spellen op de Switch hebben gezien. In deze games ben jij als speler een god. Je hebt controle over een volk en kan ze alles laten doen. Maar niet alleen dit volk ligt in jouw handen, ook de natuur kan je beïnvloeden. Zo kan je dieren maken en nieuwe planten zaaien om het spel makkelijker te maken. Dit spel kan je downloaden voor €7,99 uit de eShop. Of het die prijs waard is lees je hier.

The review beginning

Laten we bij het begin beginnen. Wat krijg je nou als je The Mims Beginning aanschaft? Als je het spel opstart zie je vrij snel het menu. Daarin heb je vier opties waar je uit kan kiezen. De verhaalmodus opstarten, een vrij spel beginnen, de opties aanpassen of de credits bekijken. Deze laatste optie start je misschien een keer op maar dat was het dan ook wel. Bij de opties heb je een paar slippers voor het geluid en kan je kiezen uit verschillende moeilijkheidsgraden.

De andere twee opties zal je hopelijk wat vaker gaan gebruiken dan één keer. In de verhaalmodus ga je het spel spelen aan de hand van verschillende scenario’s. Ieder scenario wordt ingeleid met een kort filmpje. Daarin moet duidelijk worden wat het doel is van het scenario dat je gaat spelen. Is dat niet helemaal helder dan kan je ook altijd nog in het scherm kijken wat je moet doen om het level te halen.

In de vrije speelstand heb je de meeste opties. Je bent daar écht heel erg vrij. Bijna alles kan je als speler instellen. Van de startlocatie tot de hoeveelheid vijanden en van de hoeveelheid bomen tot de soorten gewassen die er groeien. Ook de overwinningsconditie kan je zelf instellen. Wederom heb je hier vele opties. Wil je een bepaald aantal golven met vijanden overleven? Of wil je gewoon zorgen dat je een bepaalde tijd niet dood gaat? Of win je als je een bepaald aantal diamanten hebt verzameld? Zoals gezegd (bijna) alles is mogelijk. Andersom zijn ook de bepalingen voor wanneer je verliest helemaal vrij in te stellen.

De gameplay

Oke, genoeg opties dus. Maar wat ga je nou eenmaal doen als je aan het spel begint? Zoals gezegd is het een god-like game en mag je je dus verplaatsen in een god. De kleine mannetjes waarover je de controle hebt (de Mims) spreken jou dan ook aan met god.

Als god heb je de controle over veel dingen in het spel. Zo kan je bepaalde fruitplanten neerzetten die je nodig hebt om “biomassa” te vergaren. Dit heb je dan weer nodig om gebouwen neer te zetten. Een andere valuta die in het spel zit zijn diamanten. Wanneer je diamanten op zijn, word je erg beperkt in de acties die je kan doen. Je begint met een kleine starthoeveelheid en kan op het eiland ook wat stenen vinden waar diamanten in zitten.

Een andere manier om aan deze valuta te komen is door het verkopen van dieren op de markt. Hiervoor heb je wel een speciaal gebouw nodig. Bouw je dit niet voordat je diamanten op zijn dan zal je bepaalde levels niet eens meer uit kunnen spelen. Houd deze voorraad dan ook altijd goed in de gaten!

Heb je alle voorraden goed onder controle, dan kan je als god helemaal losgaan. Bouw verschillende gebouwen, creëer extra werkers, zet nieuwe planten neer, maak dieren om te verkopen, noem maar op. Hoewel je dus erg veel kan doen zit er maar weinig variaties in tussen de levels. Over het algemeen pak je de levels op dezelfde manieren aan. Je bouwt een paar basis gebouwen om een goede basis te leggen en van daaruit heb je een paar variaties om verder te komen.

Het verschil in de levels zit hem vooral in de vijanden die je tegenkomt en hoe je jezelf hiertegen beschermt. Vijanden komen af op de geur van fruit of andere dieren. Om je Mims te beschermen kan je ‘guardians’ trainen. Deze zullen de monsters te lijf gaan. Ook kan je als god bepaalde krachten inzetten. Zo kan je de monsters in brand steken of door een aardschok van je speelwereld af schieten.

Zo kan je dus alle levels uit gaan spelen, soms duurt dit echter nog wel een flinke tijd. In principe hoeft dit niet erg te zijn, ware het niet dat er geen enkele optie is om het spel op te slaan. Wil je tussendoor dus even een ander spel spelen dan zal je de volgende keer het hele level opnieuw moeten spelen. Dat er in 2019 nog spellen zijn die niet op kunnen slaan vind ik persoonlijk een grote tegenvaller!

Look & feel

Een andere tegenvaller is de look & feel van het spel. Heel bewust kies ik voor de term look & feel en niet alleen voor de looks. Een spel is namelijk meer dan alleen de graphics en juist daar laat dit spel het liggen. De controle van de camera is erg onhandig. Zowel het navigeren over het scherm als het draaien van het beeld werkt compleet anders dan in de meeste gangbare spellen.

Mogelijk komt dit doordat het spel oorspronkelijk ontwikkeld was voor het spelen op een computer. Dit merk je ook nog aan enkele uitleg schermen waar nog gewoon een muis afgebeeld staat. Heel veel aandacht lijkt er dus niet te zitten in deze port.

Uh… hoe doe ik dit precies?

De graphics zelf zijn niet geweldig maar dat kan je ook niet verwachten van een spel voor nog geen tientje. Relatief gezien zou ik dan ook willen zeggen dat de graphics voldoende zijn. Evenals de muziek. Verwacht geen geweldige soundtrack die je jaren later nog bij blijft, maar wederom, dat verwacht je ook niet bij zo’n spel. De algehele look & feel is door deze combinatie aan factoren niet geweldig.

The Mims Beginning is een aardig spel als je van god-like games houdt. Dit is dan ook meteen de enige groep voor wie het spel interessant is. Je moet dit spel niet kopen voor de mooie graphics of urenlange gameplay. Behoor je wel tot de groep mensen die fan is van god-like games dan is het zeker de moeite waard. Deze game is niet te duur en zeker de vrij spelen optie geeft je veel opties om het lange tijd te kunnen blijven spelen. Alles bij elkaar verdient de game net een voldoende. Deze is vooral te danken aan de lage prijs van het spel.

Cijfer 5,5