Home Reviews Fire Emblem Warriors

[SWITCH REVIEW] Fire Emblem Warriors

Na een succesvolle fusie van The Legend of Zelda en Dynasty Warriors probeert Koei Tecmo het nu met het strategische Fire Emblem.

Een samensmelting van een titel als Zelda met een Warriors-game was op zich niet moeilijk te verwezenlijken. Een versmelting met Fire Emblem is echter weer heel wat anders, doordat deze serie het in de games voornamelijk heeft van strategische turn-based gevechten. Of Koei Tecmo erin geslaagd is dit samen te voegen tot een goed geheel, lees je hier.

Als je enigszins trailers hebt gekeken van de game weet je direct dat dit spel barstensvol fanservice zit (en dan niet zoals met anime, maar echt voor fans van de serie), met een enorme lading personages uit de bekendste games van de Fire Emblem-serie. Hier houdt de herkenning met de oorspronkelijke serie van Fire Emblem niet op. Zo heeft Koei Tecmo prachtige variaties op de muziek uit de serie toegevoegd aan het spel en komen verschillende bekende gameplay elementen naar voren. Dat in combinatie met een geweldige grafische stijl zorgt dit ook al voor honger naar de echte Fire Emblem-game voor de Switch van volgend jaar.

Zo komen we eigenlijk al meteen op het puntje of de fusie gelukt is tussen de twee series. Tot op zekere hoogte is dit zeker waar. Zo is bijvoorbeeld de wapendriehoek toegevoegd aan de game, welke een meer strategische aanpak van het gevecht vraagt, want een slechte match-up kan voor jouw helden een snelle dood betekenen. Daarnaast bevat Fire Emblem Warriors de bekende permadeath en kun je als speler hulp inroepen van je medespelers en zelfs mee samenvoegen om te vechten als duo. Verder heeft de game nog verschillende stats als onderdeel van het levelsysteem, waardoor, als je een level omhoog gaat, een deel van je stats ook verhoogd. Zodra je level vijftien bent, kan je ook nog eens je class veranderen, waardoor je meer vaardigheden kan leren. Als laatste heeft de game nog de banden tussen personages overgenomen. Door samen te vechten groeien de banden tussen personages welke voor voorwerpen en speciale conversaties zorgen.

Wat jammer is, is het flinterdunne verhaal. Nu staat de Warriors-serie niet bekend om de verhaallijnen, maar Fire Emblem wel. In dit verhaal volg je prins Rowan en prinses Lianna in hun zoektocht naar de zogenaamde Gleamstones. Deze Gleamstones, welke helden uit onbekende landen bij zich dragen, moeten verzameld worden in de Shield of Flames. Dit is namelijk noodzakelijk om de wederkeer van de Chaos Dragon tegen te houden en het land Aytolis te redden. Hoewel dit op zich goed klinkt en het ook zeker wat leuke, goed bedachte stukjes bevatte, werd het regelmatig erg herhalend en soms zelfs tot vervelends aan toe.

Het verhaal mag dan wel dun zijn, maar het geeft wel flink wat uren aan speeltijd, zeker als je alles echt goed wilt halen op elk niveau. Mocht je het verhaal beu zijn, speel je op een gegeven moment ook History Mode vrij. In deze modus kan je verschillende klassieke gevechten uit de Fire Emblem-serie herbeleven, maar dan met een Warriors-sausje. Elk gevecht is verdeeld in wat kleinere gevechten, welke elk speciale regels heeft. Zo moet je bijvoorbeeld in een bepaalde tijd zo veel mogelijk vijanden verslaan, moet je vrienden redden of moet je een aantal vijanden binnen de tijd afmaken. Hoewel dit toch weer wat anders is dan het verhaal en het redelijk wat content is, gaat dit toch vervelen door het beperkte aanbod aan missies.

Koei Tecmo heeft het voor elkaar gekregen de tactische Fire Emblem en de hack’n slash van de Warriors-serie tot een goed geheel te brengen. Door de goede mix van gameplay elementen heb je een diepgaande Warrior-game met goede herkenningspunten van Fire Emblem. Als je fan bent van Fire Emblem is dit een puur genot met bekende personages, momenten en gameplay. Grafisch heeft de game een topstijl welke niet te realistisch is, maar ook niet te cartoony. Het enige jammere is dat hoewel er veel content is, het verhaal zich best wel herhaald en de History Mode door een beperkt aanbod van missies uiteindelijk gaat vervelen.

+ Veel content
+ Diepgaand level en gevechts systeem
+ Fijne gameplaymix