Home Reviews Wii U review Terraria

[REVIEW] Terraria

Een poos geleden kwam Terraria uit op de Nintendo 3DS. Daarvoor was het spel al te spelen op talloze andere systemen. Nu kunnen we daar de Wii U aan toevoegen.

Als je onze review hebt gelezen van de Nintendo 3DS versie van het spel, zul je niet heel veel nieuws meer tegenkomen in deze review. Het spel is namelijk in principe hetzelfde gebleven, tussen deze twee systemen. Het grootste verschil is dan ook hoe het spel gespeeld wordt. Naast een paar kopjes die je misschien bekend voor zullen komen, wil ik de review daar dan ook op richten.

Trailer

 

Gameplay

WVW69jSFmW4SpkfSvqHoewel het spel op het eerste gezicht simpel en misschien wel een beetje saai lijkt, gaat er enorm veel content schuil in het spel, wat je in eerste instantie waarschijnlijk niet zult verwachten. De basis van het spel is kort gezegd om mineralen uit de grond te halen om hiervan kleren en wapens te maken. Deze spullen gebruik je dan weer om jezelf te verdedigen tegen monsters in het spel. Daarnaast geef je je eigen wereld vorm. Alle blokken in het spel zijn weg te hakken, mits je hier de juiste gereedschappen voor hebt. Wanneer je zo’n blokje hakt, komt deze in je inventory en kun je hem ergens anders weer neerzetten. Op die wijze kun je dus huisjes, tekeningetjes… eigenlijk alles wat je je kunt voorstellen bouwen. En wanneer je een huisje hebt gemaakt, zul je merken dat je niet zo alleen bent als je in eerste instantie verwachtte, wanneer er personages naar jouw “dorpje” zullen verhuizen.

WVW69jUNNO0TEwKgniBesturing

Uniek aan de Wii U versie van Terraria is de Gamepad. Zoals de meeste ports op de Wii U, maakt ook Terraria op haar eigen manier gebruik van de controller. Als eerste is het mogelijk om het spel off-screen te spelen, op de Gamepad. In principe leuk, maar een groot nadeel is wel dat het zicht wat je op de wereld hebt, ineens stukken kleiner is geworden. Daarnaast is het mogelijk om met de Gamepad door je inventory te bladeren, spullen te craften en items aan en uit te trekken. Hoewel dat in principe niets nieuws is, is het wel een tof idee. Tot je erachter komt dat het eigenlijk helemaal niet zo praktisch is. Het spel gaat namelijk ondertussen gewoon door op de televisie. Wanneer je gamet op je televisie, vervolgens naar beneden moet kijken om je spullen te pakken, dan weer naar de televisie, dan weer naar de Gamepad om een potion te drinken… En ondertussen gaat alles verder op de televisie terwijl jij overhaast op je Gamepad spullen wisselt… Je snapt het idee. Ik heb dit nooit als problematisch ervaren bij andere spellen, maar hier werkt het niet positief op de speelervaring. In principe is dit alles gemakkelijk op te lossen door met een andere controller te spelen, maar dat sluit wel de Gamepad uit als controller om mee te spelen.

Voorwerpen

Naast een hoop monsters en blokken, bevat Terraria ook een enorm aantal voorwerpen, wapens en kleren. Om te beginnen zijn er vier rollen die je kunt aannemen, afhankelijk van je wapen. Zo kun je ervoor kiezen om een zwaard en schild te gebruiken, wanneer je monsters van dichtbij wilt bevechten. Ook kun je kiezen voor een pijl en boog, of kun je een tovenaar worden. Hiervoor richt je met de circle pad op een monster om pijlen te schieten of vuurballen te knallen. Oh, en tot slot is er ook nog een rol waarbij je monsters voor je laat vechten. Door kleine monsters te ‘summonen’ hoef jij niet zoveel meer te doen terwijl zij de monsters en bazen voor je neer proberen te halen. Echter is deze rol (nog) niet zo heel erg uitgewerkt en zijn er niet heel veel wapens waar je gebruik van kunt maken.

Terraria zou natuurlijk geen sandbox zijn wanneer je niet volledig vrij bent in wat je speelstijl wordt. Je bent namelijk niet gebonden aan een pijl en boog, of zwaard en schild. Als jij graag een klein monstertje met je mee wilt nemen die alles aanvalt, terwijl je met je zwaard en magische staf aan zijn zij vecht, is dat allemaal mogelijk.

WVW69jSGDPQxNqV6LKFases

Ik zei net al even dat er enorm veel content schuilgaat in het spel, iets wat je in eerste instantie niet door hebt. De basis die ik net heb uitgelegd, zal al gauw niet relevant meer zijn, wanneer je de beste wapens en kleren uit de materialen in de grond hebt gemaakt. Als je namelijk zover bent, zul je een baas moeten bevechten om verder te gaan. Naar mijn ervaring is het spel namelijk opgedeeld in “fases”, die van elkaar worden gescheiden door de gevechten met de bazen in het spel. Zo’n baas zal dan, als je hem weet te verslaan, voorwerpen achterlaten waar jij weer sterkere spullen van kunt maken, om nieuwe blokken te kunnen breken, of nieuwe gebieden te kunnen betreden.

Het spel is overigens “officieel” opgedeeld in twee fases. ‘Pre-Hardmode’, en ‘Hardmode’. Zoals deze namen al doen suggereren wordt het spel op een gegeven moment een stukje moeilijker. Wanneer je namelijk de “Wall of Flesh” hebt verslagen, is er niet zoveel meer te doen in je wereld. Je bent dan overal geweest en kunt elk monster verslaan. Op dat moment begint Hardmode. Met Hardmode wordt je wereld een stukje veranderd: Er komen nieuwe mineralen, nieuwe gebieden en een heleboel nieuwe monsters in je wereld. Opeens wordt het spel weer een stuk uitdagender. Gepaard met Hardmode komen ook een hoop nieuwe bazen. Naar mijn idee begint Hardmode wanneer je ongeveer 20% van het spel hebt doorgaan. Het lijkt misschien alsof je dan klaar bent met het spel, maar eigenlijk is deze ‘post-game’ pas het begin…

BazenWVW69jSBKRoZ5Vdt-u

De bazen van Terraria zijn, naar mijn mening, misschien wel de leukste dingen in het spel. Op de plaatjes die deze review vormgeven zul je een aantal van deze bazen zien. De bazen uit het spel zijn zó verschillend van elkaar, en toch is elke baas even leuk om te bevechten. Met hun creatieve namen (Bijvoorbeeld ‘Skeletron’, of ‘Plantera’…) en uiterlijk kijk je altijd uit naar wat de volgende baas te bieden heeft. En wanneer je dan(, om één of andere rare reden,) geen zin hebt om te vechten tegen één van de vele bazen uit het spel, kun je het ook opnemen tegen één van de events in het spel. Zo kan er een leger van kobolden je wereld aanvallen, of zullen zombies je deuren inslaan wanneer de Blood Moon aan de hemel verschijnt.

WVW69jR_8pE0ro-NYWMultiplayer

Iets wat Terraria Wii U te bieden heeft, wat de 3DS versie niet heeft, zijn de online mogelijkheden. Waar de 3DS versie alleen lokaal met meerdere spelers te spelen is, is dat op de Wii U anders. De Wii U heeft namelijk lokale en online multiplayer. Lokaal gaat door middel van splitscreen. Ook wanneer iemand met de Gamepad speelt. Online gaat door middel van mensen uit je vriendenlijst. Als je je personage gekozen hebt, heb je namelijk de keuze om online te spelen. Naar mijn mening is dit wel een groot voordeel over de 3DS versie, want hoewel het spel alleen prima uit te spelen is, zijn er bazen die je liever met je vrienden wilt bevechten. Tot slot biedt Terraria voor de Wii U ook nog leaderboards en achievements, of “accomplishments” zoals ze in het spel genoemd worden. Deze achievements werken zoals in ieder ander spel. In principe dus geen uniek concept, maar het houdt een game wel langer leuk. Daarnaast zijn er ook leaderboards. Deze geven aan welke spelers de meeste bazen hebben gedood, blokken hebben gemaakt, enzovoorts. Dit werkt prima en houdt het spel, net als de achievements, net iets langer leuk.

Conclusie

Wederom ben ik verliefd geworden op het bescheiden, maar o zo uitgebreide wereldje van Terraria. Nieuwe features als de online mogelijkheden en achievements maken het spel weer nét wat leuker, alleen het feit dat de besturing hier en daar niet meewerkt (zeker met de Gamepad) werkt wel weer wat tegen. Maar goed, als je daar overheen durft te kijken biedt Terraria alles wat je wilt, en meer. Ik kan het spel alleen maar aanbevelen.

+ Ongelooflijk veel te doen
+ Online en lokale multiplayer
+ Visueel aantrekkelijk, leuke sprites
+ Leuke combat
+ Hoge replay waarde
+ Leaderboards en achievements zijn een leuke toevoeging
– Besturing werkt niet altijd even lekker

Cijfer: 9.5

 

1 REACTIE