Home Reviews eShop review Wii U Review: FAST Racing NEO

Wii U Review: FAST Racing NEO

FAST Racing NEO ligt na jaren ontwikkeling eindelijk voor je klaar om te downloaden in de eShop. Is de game het wachten waard geweest? Je leest het in onze uitgebreide review!

FAST Racing NEO is een futuristische race game welke best wel wat weg heeft van games als Wipeout en F-Zero. De ontwikkelaar, Shin’en Multimedia, ontkent ook niet dat de titel beïnvloed is door de eerder genoemde series, maar heeft beloofd dat de titel geen kloon zal zijn.

De opzet van FAST Racing NEO is simpel; met snelle voertuigen zo snel mogelijk én als eerste over de finish komen. Dat kun je doen in verschillende gamemodi waaronder een championship en online modus. Dat de game grafisch gezien prima uitziet had je wellicht al gezien aan de beelden die voorbij zijn gekomen, maar is het spel ook echt leuk om te spelen?

originalSnelheid

Laten we beginnen met het feit dat FAST Racing NEO absoluut geen gemiddelde race titel is. Alles draait om enorme snelheid. De besturing is zeer nauwkeurig te noemen, waardoor je zeer voorzichtig moet sturen om niet in de berm te belanden. Wanneer dit gebeurd, dan zal de voertuig verongelukken en wordt je weer terug op de baan gezet, zodat je het opnieuw mag proberen. Dit gaat niet alleen ten koste van de racetijd, maar ook van je positie.

Zodra je denkt dat je de besturing aardig onder de knie hebt en het bovenstaande kan voorkomen, dan hebt je alsnog mis. Door de hoge mate van kwetsbaarheid en snelheid gebeurd het regelmatig dat je crasht omdat je net de zijkant van de baan raakt. Dit zorgt soms wel eens voor irritatie.

De besturing is dan ook even wennen, maar zodra je deze onder controle hebt zul je merken dat deze erg stabiel is een lekker weg speelt. In totaal zijn er zestien banen om op te racen en het is telkens de bedoeling is om zo snel mogelijk, als eerste, over de finish te komen. Een belangrijk hulpmiddel hierbij zijn orbs die extra snelheid geven, maar weet zich het meest te onderscheiden door gebruik van gekleurde stroken op de baan. De banen in FAST Racing NEO kennen namelijk vlakken van blauw of oranje kleur. Wanneer je daar overheen gaat kun je een boost krijgen, maar daarvoor moet je wel zorgen dat de kleur onder jouw voertuig overeenkomt met de kleur van het vlak. De kleur kun je wijzigen met een druk op de knop. Naast goed sturen op hoge snelheid moet je ook hier dus goed opletten en dat maakt het racen extra leuk en uitdagend. De boost zul je overigens hard nodig hebben om eerste te kunnen worden tijdens de vele races. Ga je met verkeerde kleur over het blauwe of oranje vlak, dan rem je af en halen je tegenstanders je direct weer in. Op het gebied van gameplay is het spel dus dik in orde en brengt het nieuwe boost systeem de nodige vernieuwing in het genre.

fast-racing-neo5

Gamemodi

Met FAST Racing NEO kun je wel even zoet zijn als je dat wilt. Zo is er een Championship mode, kun je online spelen en is er voor de speler die extra uitdaging zoekt een Hero mode. De Championship mode bestaat uit kent vier kampioenschappen dat vorm krijgt door vier banen. Door een kampioenschap uit te spelen krijg je ook nieuwe voertuigen waarmee je uiteindelijk de keus hebt uit tien verschillende voertuigen om mee te racen. De Hero mode is in feite een lastigere kampioenschap met de bestaande banen, maar dan gespiegeld. Wat Hero mode lastig maakt, is dat de voertuig nog kwetsbaarder is. Met behulp van een balkje kan je zien hoeveel schade de voertuig nog aankan. Met behulp van orbs kan je het balkje aanvullen, maar hetzelfde balkje wordt ook gebruikt voor optionele boost. Hoewel Hero mode minder toegankelijk is, vanwege de hoge moeilijkheidsgraad, is dit ontzettend diepgaand.

FAST Racing NEO ondersteunt ook multiplayer. Het is mogelijk om de game zowel lokaal als online te spelen. Lokale multiplayer kan maximaal met vier spelers. Hoewel het spelen met vrienden en familie zeer vermakelijk kan zijn, zal de game minder toegankelijk zijn vanwege de hoge moeilijkheidsgraad. Ook kent FAST Racing Neo tijdens lokale multiplayer regelmatig framedrops.  De online racers die we hebben gespeeld gingen erg soepel. Het vinden van een tegenstander was geen probleem en de races waren vrijwel lag-vrij. WiiUDS_FastRacingNeo_10_mediaplayer_large

Presentatie

Zoals gezegd ziet FAST Racing NEO grafisch gezien werkelijk prachtig uit. De banen zijn gevarieerd en ogen zeer gedetailleerd. De verschillende thema’s en weeromstandigheden zorgen er voor dat elke baan als uniek ervaren kan worden. Niet alleen mag FAST Racing NEO zich rekenen tot een van de mooiste Wii U titels, het mag zichzelf ook complimenteren voor de geweldige prestatie die het op de Wii U heeft neergezet. Hoewel de titel in multiplayer wel last heeft van framedrops, zal je als solist hier niets van te merken. De titel kent dan een zeer stabiele 60 frames per seconde, waardoor alles zeer vloeiend in beeld wordt gebracht.

De soundtrack van de game is te plaatsen binnen het genre techno. De elektronische beats zijn opzwepend en passen binnen de futuristische setting. De beats passen eveneens bij de snelheid van de game en zal bijdragen aan de adrenaline die door het lichaam van de speler giert.

Het gebruik van de GamePad is minimaal te noemen. Het is een bewuste keuze geweest om de GamePad zo min mogelijk te gebruiken zodat de eerder genoemde prestaties gerealiseerd konden worden. De GamePad fungeert enkel als extra scherm voor off-tv play. Hoewel meer functies passend zou zijn geweest, bijvoorbeeld een kaart van de baan, valt dit in het niets met wat de game wel heeft te bieden.

original

F-Zero?

Shin’en Multimedia heeft beloofd dat FAST Racing NEO geen kloon van F-Zero of Wipeout zal zijn. Hoewel de vergelijkingen snel zijn gemaakt, onderscheidt FAST Racing NEO zich wel degelijk van de eerder genoemde series. Zo kent de titel van Shin’en Multimedia geen powerups in vorm van wapens of een schild en zorgt de gekleurde vlakken voor een totaal nieuwe ervaring. Sommige banen zijn wel sterk beïnvloed door de titel van Nintendo, maar door gebrek aan een recente titel zal niemand daar rouwig om zijn.

Al met al is FAST Racing NEO een geweldige race titel geworden met slechts enkele minpuntjes. Het soms wel erg snel crashen én de inzakkende framerate bij de lokale multiplayer zijn echter wel door de vingers te zien wanneer je kijkt wat je voor nog geen 15 euro in huis haalt met FAST Racing NEO!

+ Prachtig leveldesign en opzwepende muziek
+ Veel content
+ Gameplay is uitdagend en diepgaand