Moet je de bus halen? Moet je zo snel mogelijk op je school of werk zijn? Ben je iets vergeten, en moet je het zo snel mogelijk ophalen? Waarom heb je zo’n haast meneer de robot? Nou ja, als je zo graag rent dan help ik je wel een handje in deze 3DS-game…Cubit The Hardcore Platformer Robot begint met sprinten, terwijl jij nog in je luie bedje ligt. Je draait jezelf even om, zet je Nintendo 3DS aan, en hoeft alleen maar op één simpele knop te drukken om deze robot te laten springen. Duf luister je naar de lekkere Techno-beats van het spel. Dan gaat het mis. Je springt in het ravijn, en slaapdronken kijk je toe hoe deze robot opnieuw begint met sprinten. Als dat maar goed komt.
Grafisch
Grafisch is Cubit The Hardcore Platformer Robot geen plaatje. Al bij het bekijken van de screenshots geeft het spel een vrij elementaire nasmaak, waarbij het lijkt alsof de ontwerpers maar wat kleuren en vormen bij elkaar hebben gegooid. Zo zijn er levels met kleurgebruik die totaal niet bij elkaar passen en zo ook afschuwelijk vermoeiend zijn voor het oog. Het spel maakt gebruik van veel kleur, maar de kleuren zijn meestal of te flets of te fel, en vloeken enorm bij elkaar. Tevens zijn behalve de kleuren de sprites van de obstakels, vijanden en runner zo simpel dat een paar seconden werken in programma’s als Microsoft Paint een soortgelijk resultaat oplevert.
Daarentegen moet wel worden opgemerkt dat de makers van dit spel oog hadden voor diversiteit. In vergelijking tot vele andere games in dit genre, komt dit spel namelijk met verschillende werelden die anders zijn aangekleed. Zo is de achtergrond telkens verschillend en is er telkens wat nieuws om te ontdekken. Het is alleen heel jammer dat wat je kan ontdekken er in essentie niet uit ziet. Zoals eerder al gezegd, dat wat je ziet had met een paar seconden werk in Microsoft Paint veel beter tot zijn recht gekomen.
Originaliteit
Wanneer we naar de titel kijken, Cubit The Hardcore Platformer Robot, dan klinkt het op het eerste gezicht als een vrij goedkope titel. Niks blijkt minder waar als we bijvoorbeeld naar de gameplay kijken. Al vanaf het aller eerste moment moeten we namelijk concluderen dat dit eShop-spelletje alles behalve origineel is. Niet alleen neemt het een al bestaand concept klakkeloos over, ook kan je van datzelfde concept diverse gratis varianten downloaden over heel het net. En wil je zo’n spel bij de hand hebben? Mobiel gamen brengt diverse oplossingen!
In Cubit The Harcore Robot moet je over diverse platforms springen, terwijl je Robot uit zichzelf vooruit rent. Je bestuurd het spel met één knop naar keuze, en hoeft met die knop dus alleen maar te springen. Het is een simpele runner game, zoals elke programmeur deze even simpel op zijn zolderkamertje in elkaar kan knutselen op momenten dat hij zich uitermate verveeld. Het spel biedt behalve de moeilijkheidsgraad niks vernieuwend en voelt alles behalve origineel aan.
Moeilijkheidsgraad
Cubit The Hardcore Platformer Robot kent naast alle negatieve punt wel een flinke moeilijkheidsgraad en maakt die ‘hardcore’ in haar titel dan ook meer dan waar. Al vanaf het aller eerste moment is het spel flink pittig, en naarmate je vordert in het spel neemt die moeilijkheidsgraad alleen nog maar toe. Met een precisie van likmevestje was het dan ook niet onbegrijpelijk dat het 194 levens koste om ook maar een stukje verder te komen, toen de afstand tussen haalbaar en niet haalbaar steeds groter werd.
De soundtracks
Geluid is erg belangrijk bij games, daar ze een erg goede sfeer neer kunnen zetten. Gelukkig heeft Cubit The Hardcore Platformer Robot het geluid dan ook mee, daar het komt een breed scala aan interessante techno-beats. Het spel bestaat uit verschillende stages en voor elke stage komt het spel met nieuwe techno-beats. In tegenstelling tot veel andere eShop-titels zit je bij dit spel in ieder geval niet heel de tijd naar dezelfde simpele soundtracks te luisteren. De Techno-beats zitten simpel in elkaar, maar omdat er zoveel zijn maakt het toch niet uit.
Het enige vervelende aan de sountracks treedt als je door eerder genoemde moeilijkheidsgraad maar niet verder komt en telkens na elk leven dat je verliest een stilte hoort, om plaats te maken voor weer diezelfde soundtrack. Dit is dan ook iets dat mij erg veel overkwam, naarmate ik verder kwam in het spel. Elke keer wanneer je in de afgrond valt of je hoofd stoot, hoor je namelijk je robot op dezelfde manier kreunen om vervolgens de muziek te stoppen en vervolgens opnieuw te laten starten. Dat is nog wel het irritantste, dat de soundtrack niet doorspeelt, maar telkens word gestopt. Dan mag er nog zoveel variatie zijn, al die happeringen en kreuntjes storen heel erg.
Conclusie
Als je een spel zoekt dat er grafisch niet indrukwekkend is én niet origineel is én waar in dit geval voor betaald terwijl je een soortgelijk concept gratis online kunt spelen, dan is Cubit The Hardcore Platformer Robot een spel voor jou! Alles daarbuiten word grijs gebied, daar dit spel nergens boven gemiddeld aanvoeld. Er zijn dingen die Cubit The Hardcore Platformer Robot staande houden, waaronder stevige Techno-beats als achtergronden en een erg moeilijke moeilijkheidsgraad, maar dit is niet altijd voldoende. Dat laatste kan echter net zo goed tegen je werken als je helemaal niet houd van moeilijke spelletjes. Door diverse omstandigheden weet dit spel dan ook niet voldoende te overtuigen, terwijl er wel potentie was.
– Het spel is op de moeilijkheidsgraad na alles behalve origineel.
– Het net staat vol met gratis varianten van dergelijke gameplay
+ Cubit The Hardcore Platformer Robot is erg moeilijk.
+ Het spel kent veel afwisseling in werelden
+ Veel verschillende techno-beats als achtergrond muziek
+ De titel kost op moment van schrijven maar €2,99
Cijfer: 5.0


![[Review] Strange Antiquities – Vreemde, maar relaxte puzzelgame](https://dailynintendo.nl/wp-content/uploads/2025/08/Strange_Antiquites-238x178.jpg)
![[Review] OFF – Nog steeds een fantastisch bizarre klassieker OFF - Key art](https://dailynintendo.nl/wp-content/uploads/2025/01/OFF_new-238x178.webp)
Ziet er oerlelijk uit zeg!
Lol, herinnerd mij aan iets wa ik jaren geleden zelf in elkaar heb geflanst met Game maker.