Wat heeft het onschuldige 2D wereldje van Terraria te bieden?
In Terraria bevind je je in een willekeurig gegenereerde wereld, met als voornaamste doel om te ontdekken wat deze wereld je te bieden heeft. En dat is een heleboel. Deze 2D sandbox game, die al een tijdje op andere platformen te spelen was, heeft nu ook haar weg naar de Nintendo 3DS gevonden. Maar hoe speelt de titel eigenlijk? Hier vind je mijn oordeel.
Trailer
Gameplay
Hoewel het spel op het eerste gezicht simpel en misschien wel een beetje saai lijkt, gaat er enorm veel content schuil in het spel, wat je in eerste instantie waarschijnlijk niet zult verwachten. De basis van het spel is kort gezegd om mineralen uit de grond te halen om hiervan kleren en wapens te maken. Deze spullen gebruik je dan weer om jezelf te verdedigen tegen monsters in het spel. Daarnaast geef je je eigen wereld vorm. Alle blokken in het spel zijn weg te hakken, mits je hier de juiste gereedschappen voor hebt. Wanneer je zo’n blokje hakt, komt deze in je inventory en kun je hem ergens anders weer neerzetten. Op die wijze kun je dus huisjes, tekeningetjes… eigenlijk alles wat je je kunt voorstellen bouwen. En wanneer je een huisje hebt gemaakt, zul je merken dat je niet zo alleen bent als je in eerste instantie verwachtte, wanneer er personages naar jouw “dorpje” zullen verhuizen.
Besturing
Terraria speelt heel natuurlijk op de Nintendo 3DS. Met de circle pad kun je lopen en richten. De ABXY-knopjes gebruik je onder andere om het voorwerp in je hand te gebruiken, met mensen te praten, en om te springen. De D-Pad kun je gebruiken om handmatig de vakjes te selecteren waar je een blok wilt plaatsen of wilt weghakken. Tot slot gebruik je de schouderknoppen om door je voorwerpen te bladeren. Echter kun je, wanneer je een New 3DS bezit, de extra knoppen ook benutten. Zo kun je met de C-Stick het beeld verplaatsen zodat je meer kunt zien dan er op het scherm past, en kun je met de ZL en ZR knoppen de menu’s openen.
Dan ben ik natuurlijk het touchscreen vergeten. Wat het touchscreen doet is afhankelijk van de modus waarin je speelt. Je kunt een kaart aanzetten, zodat je kunt bijhouden waar je dorpsbewoners lopen of waar je zelf bent. Ook kun je je inventory openen, om je wapens en voorwerpen te ordenen. Of je kunt(, en dat is misschien wel mijn favoriete optie,) ermee inzoomen op je personage en vervolgens met de stylus je blokken plaatsen. De besturing van het spel is zó natuurlijk, dat je haast zou vergeten dat het spel een port is van de PC versie. Het enige dingetje is, dat het spel geen gebruik maakt van een 3D effect. Jammer, het spel had er zeker een stuk beter door uitgezien.
Voorwerpen
Naast een hoop monsters en blokken, bevat Terraria ook een enorm aantal voorwerpen, wapens en kleren. Om te beginnen zijn er vier rollen die je kunt aannemen, afhankelijk van je wapen. Zo kun je ervoor kiezen om een zwaard en schild te gebruiken, wanneer je monsters van dichtbij wilt bevechten. Ook kun je kiezen voor een pijl en boog, of kun je een tovenaar worden. Deze richten met de circle pad op een monster om hem aan te vallen, maar wanneer je iets preciezer wilt richten, bevat het spel ook een ‘Auto-target’ functie. Hiermee kun je een monster selecteren, en vervolgens zullen alle pijlen, vuurballen, waterstralen (of wat voor magie je ook mag gebruiken) richting dat monster gaan. Oh, en tot slot is er ook nog een rol waarbij je monsters voor je laat vechten. Door kleine monsters te ‘summonen’ hoef jij niet zoveel meer te doen terwijl zij de monsters en bazen voor je neer proberen te halen. Echter is deze rol (nog) niet zo heel erg uitgewerkt en zijn er niet heel veel wapens waar je gebruik van kunt maken.
Terraria zou natuurlijk geen sandbox zijn wanneer je niet volledig vrij bent in wat je speelstijl wordt. Je bent namelijk niet gebonden aan een pijl en boog, of zwaard en schild. Als jij graag een klein monstertje met je mee wilt nemen die alles aanvalt, terwijl je met je zwaard en magische staf aan zijn zij vecht, is dat allemaal mogelijk.
Fases
Ik zei net al even dat er enorm veel content schuilgaat in het spel, iets wat je in eerste instantie niet door hebt. De basis die ik net heb uitgelegd, zal al gauw niet relevant meer zijn, wanneer je de beste wapens en kleren uit de materialen in de grond hebt gemaakt. Wanneer je namelijk zover bent, zul je een baas moeten bevechten om verder te gaan. Naar mijn ervaring is het spel namelijk opgedeeld in “fases”, die van elkaar worden gescheiden door de gevechten met de bazen in het spel. Zo’n baas zal dan, als je hem weet te verslaan, voorwerpen achter laten waar jij weer sterkere spullen van kunt maken, om nieuwe blokken te kunnen breken, of nieuwe gebieden te kunnen betreden.
Het spel is overigens “officieel” opgedeeld in twee fases. ‘Pre-Hardmode’, en ‘Hardmode’. Zoals deze namen al doen suggereren wordt het spel op een gegeven moment een stukje moeilijker. Wanneer je namelijk de “Wall of Flesh” hebt verslagen, is er niet zoveel meer te doen in je wereld. Je bent dan overal geweest en kunt elk monster verslaan. Op dat moment begint Hardmode. Met Hardmode wordt je wereld een stukje veranderd: Er komen nieuwe mineralen, nieuwe gebieden en een heleboel nieuwe monsters in je wereld. Opeens wordt het spel weer een stuk uitdagender.
Gepaard met Hardmode komen ook een hoop nieuwe bazen. Naar mijn idee begint Hardmode wanneer je ongeveer 20% van het spel hebt doorgaan. Het lijkt misschien alsof je dan klaar bent met het spel, maar eigenlijk is deze ‘post-game’ pas het begin…
Bazen
De bazen van Terraria zijn, naar mijn mening, misschien wel de leukste dingen in het spel. Op de plaatjes die deze review vormgeven zul je een aantal van deze bazen zien. De bazen uit het spel zijn zó verschillend van elkaar, en toch is elke baas even leuk om te bevechten. Met hun creatieve namen (Bijvoorbeeld ‘Skeletron’, of ‘Plantera’…) en uiterlijk kijk je altijd uit naar wat de volgende baas te bieden heeft. En wanneer je dan(, om één of andere rare reden,) geen zin hebt om te vechten tegen één van de vele bazen uit het spel, kun je het ook opnemen tegen één van de events in het spel. Zo kan er een leger van kobolden je wereld aanvallen, of zullen zombies je deuren inslaan wanneer de Blood Moon aan de hemel verschijnt.
Multiplayer
Voel je je, ondanks de hoeveelheid dorpsbewoners, monsters en andere beestjes tijdens het spelen tóch een beetje eenzaam? Dan heeft Terraria ook een multiplayer modus te bieden. In multiplayer kun je samen met je vrienden de wereld van Terraria verkennen. Kom je niet verder bij een bepaalde baas? Dan is het volledig mogelijk om een vriend in jouw wereld uit te nodigen die met zijn personage een steentje bij komt dragen. Je personages en werelden zijn namelijk afzonderlijk opgeslagen, waardoor je je voorwerpen overal mee naartoe kan nemen. De 3DS versie van Terraria ondersteunt overigens alleen lokale multiplayer. Dit is bij een portable spel ook wel logisch, en voor een co-op spel als Terraria is een goede vorm van communicatie eigenlijk wel essentieel bij het samenwerken.
Conclusie
Terraria heeft voor iedereen wat te bieden. Ik heb mij tot nu toe al talloze uren vermaakt en zal nog heel wat uurtjes in mijn Terraria wereldje doorbrengen. En als ik dan straks “klaar” ben met mijn wereld? Dan begin ik gewoon opnieuw, maar dan met een pijl een boog in plaats van een zwaard en schild. Want elk personage en elke wereld is anders. Van de namen van de dorpsbewoners tot de gebieden die je in je wereld zult vinden… Het zal lang duren voor het spel gaat vervelen.
+ Ongelooflijk veel te doen
+ Multiplayer
+ Visueel aantrekkelijk, goede en leuke sprites
+ Leuke combat
+ Hoge replay waarde
– Bevat een aantal bugs die de speelervaring soms beïnvloeden
– Geen 3D effect
Eindcijfer: 9.5