Home Features / specials / columns Post E3 Hands-On: Super Smash Bros. for 3DS

Post E3 Hands-On: Super Smash Bros. for 3DS

Super Smash Bros. 3DS 1Door onvoorziene omstandigheden kwam de Post E3 Hands-On gisteren niet af. Vandaar dat hij nu pas online verschijnt. Daarentegen gaf dit wel de tijd om het artikel wel weer wat uitgebreider te maken. In ieder geval hebben wij onze Post E3-ervaringen met betrekking tot Super Smash Bros. for 3DS hieronder voor jullie neergepend. Word Super Smash Bros. for de 3DS een 3DS-titel waar we sowieso naar uit moeten kijken?

Als je nog niet zo bekend bent met de titel kun je, je alvast inlezen met de E3 special van onze collega Vincent. In de special bespreekt hij alle E3 nieuwtjes met betrekking tot deze titel.

De besturing

Super Smash Bros. for 3DS is de allereerste handheld-titel van de reeks. Dit brengt dan ook een geheel nieuwe besturing met zich mee, daar een handheld toch anders aanvoelt dan een controller.

Kevin: “De besturing, die is even wennen. Zeker als je eerdere games hebt gespeeld en nu opeens speelt met een handheld als de Nintendo 3DS. De besturing voelt raar aan, en ongeacht het feit dat we wel hadden kunnen raden dat dSuper Smash Bros. 3DS 2e besturing op een handheld-titel niet hetzelfde aan kan voelen, voelde het echt compleet anders. Daarentegen went alles, en als je eenmaal aan de besturing gewent bent, dan kan je er aardig lekker mee vechten. Ik liep in ieder geval minder te stuntelen dan Jorden, die de eerste potjes niet aan de besturing leek te wennen.”

Jorden: “Zoals Kevin al zegt: de besturing is enorm wennen. Als je eerdere games hebt gespeeld en dus de GameCube controller hebt gebruikt zal je al helemaal moeten wennen. De eerste twee potjes drukte ik vaker de verkeerde knop in dan de goede en vloog dan vaak ook zelf van het level af. De derde ronde ging het al wat beter en was ik al aardig gewend aan de besturing.”

Super Smash Bros. 3DS 3De zwarte out-lines.

Toen de titel voor het eerst werd getoond werd er aardig wat kritiek losgelaten op de art-style van de game. Zo kent Super Smash Bros. for 3DS aardig wat zwarte lijnen om je personages wat meer te accentueren. Niet iedere fan van de serie is er weg van, en het is ook maar de vraag of jij er fan van bent. Gelukkig, voor sommigen dan, kan je de lijnen in de uiteindelijke versie uitschakelen, maar tijdens het spelen van de demo hebben we toch met deze omlijningen gespeeld, en ook daar hebben we dus een ervaring aan overgehouden.

Kevin: “Op de Nintendo 3DS zullen alle personages, afhankelijk van je eigen instellingen, een zwarte out-line kennen. Dit is handig, want de Super Smash Bros. 3DS 5Nintendo 3DS heeft maar een klein scherm. Tevens gebeurd er flink wat op dat kleine schermpje, waardoor je soms het overzicht een beetje kwijt kunt raken. Soms kon ik bijvoorbeeld niet eens zien waar mijn eigen vechter zich bevond, omdat ik ze niet geheel van de achtergrond kon onderscheiden. De zwarte lijnen om de personages, waar we eerder zo hard om zeurden, zijn in die gevallen écht essentieel om je eigen personage, en de personages van anderen, goed te kunnen volgen. Het is fijn dat je zelf kan bepalen in welke mate ze aanwezig zijn, maar persoonlijk vond ik die zwarte 0utlines echt helpen.”

Super Smash Bros. 3DS 13Jorden: “De zwarte out-lines zien er dan niet echt mooi uit, maar zijn eigenlijk wel van essentieel belang. Zeker op de gewone 3DS het scherm daarvan is namelijk erg klein en dus zijn die lijnen handig om je personage te onderscheiden van de anderen. Op de 3DS XL is het alweer wat anders. Het scherm is groter en dus zie je alles ook een stuk beter. Persoonlijk zal ik ookal zijn ze niet mooi altijd met een zwart lijntje om mijn personages gaan spelen, maar in elk geval niet op de dikste stand. Dat is toch iets te overdreven.”

Super Smash Bros. 3DS 4Het 3D-effect

Kevin: “Ik heb maar heel even met het 3D-effect aan gespeeld, daar er ook speciaal voor jullie een camera draaide en het dan niet handig is om in 3D te spelen. Daarentegen moet ik wel zeggen dat het 3D-effect er op het eerste gezicht prima uit zag. Zo kon je met het 3D-effect aan je personage veel beter van de achtergronden onderscheiden, en hoefde je die zwarte out-lines die we hierboven besproken, misschien niet eens zo dik te maken. Sterker nog, afhankelijk van welke stage je speelt kan ook het 3D-effect een erg goede hulp zijn bij het zien van die diepte die je nodig hebt om voorgrond en achtergrond van elkaar te onderscheiden. ”

Jorden: “Het 3D-effect is in deze game in tegenstelling tot een aantal andere games goed uitgewerkt. De personages en de stage kwamen voor je gevoel van de achtergrond los waardoor je makkelijker je personage kan onderscheiden. Zolang je in 3D speelt zijn dus die lijnen ook minder hard nodig.”

Super Smash Bros. 3DS 6Stages

Kevin: “Tijdens het spelen van de Nintendo 3DS-versie hebben we ook al enkele stages kunnen bewonderen. Tevens hebben we deze kunnen vergelijken met de Nintendo Wii U-versie. Opvallend is dat de stages er simpelere en minder gedetailleerd uitzien dan de Nintendo Wii U-versie. Dit valt eigenlijk te verwachten, daar het nu om een handheld-titel gaat, maar zeker als je beide spellen achter elkaar kunt spelen valt het verschil echt op. Zo zien de stages er niet alleen grafisch minder indrukwekkend uit, maar zijn ook veel details in de vormgeving en in de achtergronden weggelaten. De Nintendo 3DS-versie stages zien er dan ook iets wat kaler uit.

Super Smash Bros. 3DS 7Dit is echter voor mij niet heel erg. Persoonlijk vind ik grafische vormgeving dan ook niet het meest belangrijke onderdeel van een game. (Een game met slechte graphics en erg goede gameplay is nog altijd beter dan een game met perfecte graphics met erg slechte gameplay) En op haar beurt kent de Nintendo 3DS-versie ook weer enkele interessante exclusieve stages. Zo vind ik persoonlijk de Spirit Tracks-stage erg interessant.”

Jorden: Voor een 3DS game zien de stages er prima uit. Met 3D aan merk je wel echt een verschil. Voor een 3DS game zagen de graphics er goed uit. Niet echt gedetailleerd op de achtergrond ofzo, maar dat is ook niet erg aangezien je op een klein schermpje daar toch weinig aan hebt. Wat je niet moet doen is de stages vergelijken met de Wii U versie. Dan ga je eigenlijk grafisch appels met peren gaat vergelijken.”

Super Smash Bros. 3DS 10Voorlopige conclusie

Kevin: “De game is nog niet af, en er is hier en daar toch nog wel wat aan de game te verbeteren. Daarentegen ben ik vanaf moment 1 al benieuwd geweest naar de eerste handheld-versie van Super Smash Bros. Vooralsnog lijkt het een prima titel te worden. Natuurlijk valt hij niet zo goed te vergelijken met de Nintendo Wii U-versie, maar als je een handheld-gamer bent, zoals ik, dan lijkt het mij geen zonde om deze titel aan te schaffen, ondanks het feit dat de Nintendo Wii U-versie er voor het totaal plaatje toch wat gelikter uit ziet. Dus: laat Super Smash Bros. for 3DS maar komen!”

Jorden: Hoewel de game nog niet af is ben ik toch al zeer tevreden over de eerste handheld titel in de Smash Bros. reeks. Na even wennen aan de besturing is het een spel dat super speelt. Speel je graag op de handheld, dan is dit zeker een game voor jou. Persoonlijk denk ik dat deze titel zelfs geschikt is als je gewoon af en toe op de handheld speelt.

Beeldmateriaal

3 REACTIES