Home Nieuws Switch Nieuws Kortere laadtijden voor Odyssey en Breath of the Wild

Kortere laadtijden voor Odyssey en Breath of the Wild

Afgelopen week verscheen de VR-update voor Super Mario Odyssey en Zelda: Breath of the Wild. Deze update bracht ook snellere laadtijden naar deze spellen.

Volgens Nintendo zelf was de update die afgelopen week verscheen enkel bedoeld voor de VR-ondersteuning en wat bugfixes. Nadat mensen de update geïnstalleerd hadden en aan de slag waren gegaan viel het op dat de laadtijden korter leken.

De mannen van GameXplain zijn vervolgens een onderzoek gaan doen om te kijken of de laadtijden van deze spellen ook echt zijn afgenomen. In onderstaande twee video’s vergeleken ze de laadtijden van voor de update met die van na de update. Als eerst hebben we Breath of the Wild waarbij flinke verschillen te zien zijn.

De laadtijden in Breath of the Wild.

In de eerste video worden de laadtijden van 1.6.0 vergeleken met die van de 1.5.0 versie. Als eerste wordt gekeken naar het teleporteren naar “The Great Plateau”. Ne de 1.60 update gaat dat bijna twee keer zo snel dan voor deze update! Ook bij andere momenten zien we constant verbeteringen van meer dan 20%

De verschillen bij Super Mario Odyssey zijn iets minder groot maar ook daar zijn ze indrukwekkend te noemen. Zo gaat het opstarten van het spel meer dan 10 seconden sneller dan voor de update. Ook hier zien we overal verschillen van zo’n 20-30%

De laadtijden in Super Mario Odyssey

Zelfs wanneer je dus niet gebruik gaat maken van de VR-set van Nintendo is het de moeite waard om deze games toch even te updaten. Want niemand zit natuurlijk te wachten op saaie laadschermen!

8 REACTIES

  1. Dit komt door de afgelopen firmware update voor de Switch. Hierdoor is het mogelijk om de CPU te ‘overclocken’. Alle games – dus ook third party – kunnen hier nu gebruik van maken. Dit zorgt dus voor snellere laadtijden en betere framerate. En dat kan dus grote verschillen opleveren. Een hele slimme ’tweak’ van Nintendo die dus grote positieve gevolgen heeft.

    • @mradmirals Behalve wat korte laadtijden zal dit geen extra verbeteringen zoals hogere resoluties of framerates tot gevolg hebben. Deze overclock zorgt ervoor dat de Switch veel te heet wordt en de batterij veel sneller leeg gaat. Daarom kan deze overclock maar voor korte tijdsintervallen (bijvoorbeeld tijdens laadschermen) gebruikt worden. Developers kunnen deze modus niet dus constant aan hebben staan, en gaat daarom ook niet voor hogere framerates/resoluties zorgen.

        • @mradmirals Onzin. Mortal Kombat 11 gebruikt helemaal geen overclock, ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt.

          Wel is het zo dat developers uit meerdere “performance profiles” kunnen kiezen (voor zowel docked als handheld mode). Welk performance profile een developer kiest veranderd alleen de clock speed van de GPU, Niet van de CPU. De CPU is normaalgesproken altijd (zowel in handheld als in docked) 1020 MHz

          Een hogere performance profile in handheld mode zorgt voor betere kwaliteit in ruil voor een verminderde batterijduur. Mortal Kombat 11 gebruikt zo’n hogere profile.

          Dit is daarentegen niks nieuws en niet hetgeen waar in dit nieuwsbericht over wordt gesproken . Het performance profile dat Mortal Kombat gebruikt is al sinds de lancering van de Switch beschikbaar, en wordt door Nintendo zelf ook gewoon gebruikt. Zelda BOTW bijvoorbeeld gebruikt sinds launch al dit hogere performance profile.

          De snellere laadtijden zijn daarentegen wel het gevolg van een overclock. De clockspeed van de CPU wordt dan tijdelijk (aleen tijdens laadschermen) omhooggebracht naar ongeveer 1700 MHz, een groot verschil dus. Zoals ik al in mijn eerdere post zei kan een developer dit maar voor een korte tijd doen.