Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Review] Automachef

Hersenkrakende puzzels, robots en fastfood!

Hersenkrakende puzzels, robots en fastfood!

Automachef is een Indie-puzzelgame waarin je automatische keukens moet bouwen voor een robot-achtige fastfood-tycoon die gelooft dat hij een mens is. Met 30 uitgebreide levels, nog eens 10 bonus levels en drie verschillende spelmodi heb je op papier een behoorlijk uitgebreid spel. Is Automachef ook daadwerkelijk je geld waard?

Koken zonder verhaal, maar wel met een reden

Automachef heeft geen verhaal, maar dat is ook niet echt nodig bij een spel als deze. Wel krijg je bij elk level te horen waarom je een bepaald iets moet doen. Zo verteld de robot in het spel, die denkt dat hij een mens is, bijvoorbeeld dat je een kleine ruimte tot je beschikking hebt omdat er weinig budget was of juist meer gerechten moet produceren omdat er die dag een evenement is waar veel mensen op afkomen. Ondanks dat het spel dus geen verhaal heeft is het wel leuk om te weten waarvoor je iets gaat doen.

Gameplay

Zoals je in de inleiding kon lezen is het in Automachef dus de bedoeling om automatische keukens te runnen door machines te plaatsen die gerechten maken. En hier draait de Campaign mode dan ook om. Als kok zelf moet er natuurlijk efficiënt gewerkt worden in de keuken, maar als robot is dat ook zeker het geval. Bij deze modus krijg je dan ook bij elk level de opdracht om een bepaald aantal gerechten te serveren zonder dat de machines te veel stroom verbruiken en ingrediënten verspillen. Ook heb je bij deze hoofdmodus een vast budget waar je niet overheen kan gaan.

De eerste levels bevatten een simpele uitleg om je op weg te helpen, maar daarnaar moet je het helemaal zelf uitzoeken. Gelukkig begint het spel wel rustig waardoor je het sneller begrijpt. Je begint bijvoorbeeld met een kleine hamburger en wat friet, maar al snel moet je complete menu’s gaan maken. Wat ik gemerkt heb is dat het spel zich op een goede manier opbouwt en dat is erg prettig voor nieuwkomers van een spel. Toch neemt dat er niet van weg dat het spel, naarmate je verder komt, steeds complexer wordt en meer dan voldoende uitdaging gaat bieden. Er komen namelijk steeds meer nieuwe machines bij die elk een andere functie hebben. Maar ook zullen er meer machines geplaatst moeten worden om een gerecht te kunnen maken.

In de meeste gevallen is het de bedoeling dat jij de gene bent die machines op de juiste plek neer moet zetten en installeren, maar het kan ook zo zijn dat je een probleem moet vinden in een al gebouwde constructie. In deze levels moet je nog meer nadenken omdat je eerst moet kijken welk apparaat waar staat. De verschillende levels zorgen voor een leuke variatie in de gameplay.

Maar buiten de campaign mode om zijn er ook nog twee andere modi aanwezig, namelijk Contracts Mode en Test Site. In Contracts Mode krijg je verschillende opdrachten toegewezen. In deze opdrachten bouw je een keuken aan de hand van de eisen die gevraagd zijn. Deze keukens moet je bouwen met je eigen (in-game) geld wat je op dat moment in bezit hebt. Als de opdracht is gelukt krijg je een bepaald geld bedrag waarmee je later kunt investeren in betere apparatuur. In deze modus is het dus ook erg efficiënt werken omdat je zoveel mogelijk winst wilt maken op de zojuist gebouwde keuken.

En als laatste is er de modus Test Site. Hierin krijg je de vrije ruimte om iets te bouwen wat jij zelf wilt op een hele grote werkvloer. Ook heb je alle apparaten uit de game tot je beschikking en kun je dus zelf bepalen welke gerechten je wilt gaan serveren. In Test Site kun je dus helemaal creativiteit kwijt zonder dat je je aan een doel moet houden.

Audiovisueel

Wat mij al snel opviel is dat de muziek in dit spel steeds wordt herhaald. Hierdoor kan het na een lange game sessie wel gaan irriteren. Echter is er wel gedacht aan de details in de geluiden. Zo zijn er op verschillende locaties andere geluiden. Denk hieraan vliegtuigen op het vliegveld en meeuwen op het strand. Dit zorgt er juist weer voor dat je het idee krijgt dat je echt in een ander gebied zit.

Het uiterlijk van Automachef is niet heel spannend. Het gebruikte low-poly effect, wat vooral in de omgeving opvalt, zien we namelijk vaker terug bij verschillende spellen. Maar ook op het gebied van uiterlijk keren de details weer terug. Zo zijn er op de verschillende locaties verschillende spullen. Zo staan er in het bos bankjes en bomen en op het stand parasols. Ook zie je als je een product plaatst in de dispenser dat dat ingrediënt op het apparaat tevoorschijn komt. Aan leuke en handige details bij zowel audio als visueel zeker geen gebrek!

Conclusie

Automachef biedt al met al meer dan voldoende speelplezier voor iedereen de van puzzelen en goed nadenken houdt. Bovendien kent de game voldoende variatie om verveling te voorkomen. Op audiovisueel gebied ismisschien niet alles helemaal perfect, echt storend voor de gameplay wordt het nooit. Automachef is dan ook een meer dan gemiddelde titel geworden met enkele verbeterpunten.

Eindcijfer: 7,5