[Review] Return of the Obra Dinn

Los jij het mysterie van de Obra Dinn op?

LOST AT SEA, 1803
the good ship
“OBRA DINN”

Return of the Obra Dinn is het tweede spel van ontwikkelaar Lucas Pope. Zijn eerste spel, ‘Papers, Please’, werd lovend ontvangen. Zijn eerste titel was een puzzelspel waarbij je als inspecteur aan de gang ging om te kijken welke migranten je aan de grens zou doorlaten. Nu is Lucas Pope terug met nog een puzzelspel namelijk ‘Return of the Obra Dinn’. Dit spel draait om een schip welke na een lange verdwijning zomaar de haven in vaart. Wat is er gebeurd met het schip en zijn zestig bemanningsleden en passagiers? Ben je benieuwd wat onze mening is van dit bijzondere spel? Dat lees je in onze review.

De Obra Dinn, een handelsschip gebouwd in 1796, vaart in 1802 de haven van Londen uit. Na zes maanden tijd heeft de Obra Dinn zijn ontmoetingspunt in Kaap de Goede Hoop – gelegen te Zuid-Westen van Zuid-Afrika – niet behaald. Op de vroege morgen van 14 oktober 1807 drijft de Obra Dinn opeens de haven van Falmounth binnen. Jij, een verzekeringsonderzoeker, zult het schip moeten verkennen. Aan boord van het schip zijn beschadige zeilen te vinden en geen zichtbare bemanningsleden. Aan jou de taak om het mysterie van de Obra Dinn op te lossen.

They’re all Dead, Brah!

In dit spel ga je dus aan de slag als onderzoeker en zul je al gauw op de boot aankomen. Je kan met de rechter joy-stick knop de camera bewegen en met de X-knop open je het boek. Dit is niet zomaar een boek, het boek is namelijk helemaal leeg. Door progressie te maken zal het boek zich steeds meer vullen met allerlei informatie en clue’s. Hoe maak je nou progressie, want een boot inspecteren is toch zo gedaan? Dat doe je door middel van je kompas! Met je kompas kun je terug de tijd in gaan en ’tijdloos’ zien wat er met een personage is gebeurd. Er is namelijk geen enkele overlevende te vinden, maar wel wat lijken. Door bij een lijk te staan en je kompas te gebruiken, ga je terug naar een paar seconden voor diegene zijn dood. Je hoort eerst een gesprek voorafgaand en wanneer dat gesprek klaar is, zal je kunnen bewegen. Nu kan je op onderzoek uit en zul je dus allerlei mensen en voorwerpen zien. Door de visuele stijl is het soms bewust wat uitdagender en dat is erg interessant.

Er zijn zestig mensen aan boord en je moet er achter zien te komen wat er met ieder karakter gebeurd is. Je kan proberen te gokken, maar dat is niet de handigste keuze. Heb je drie keer het juiste lot goed ingevuld, dan blijven ze vast staan. Dit gaat steeds in groepjes van drie. In het begin is het nog vrij vaag; je komt soms dezelfde karakters tegen bij een groep doden, maar dan weet je nog niet precies hoe en wat. Later in het spel zul je meer weten, want sommige clue’s worden gegeven in andere herinneringen. Denk bijvoorbeeld aan gegeven nationaliteit, gesproken talen, functies en familieleden.

Return of the Obra Dinn is volgens de maker van het spel ‘1-bit’. Dit wil zeggen dat er met één kleur wordt gewerkt. Je hebt verschillende soorten kleuren waaruit je kan kiezen. Macitosh, IBM 5151, Zenith ZVM 1240, Commodore 1084, IBM 8503 en LCD zijn alle mogelijke kleurpaletten. Deze stijl geeft een gaaf effect en Lucas Pope onderscheidt zichzelf hiermee met andere games. Het past goed bij het soort spel; het maakt het toch nog net wat spannender. Er is vrij weinig muziek aanwezig, maar dat is erg prettig. Je wordt nu namelijk niet afgeleid door de muziek. De muziek die wel aanwezig is, bijvoorbeeld bij het onderzoeken van het verleden en als je nieuwe informatie in je boek krijgt, past erg goed bij het spel. De voice-acting is één van de beste die ik in spellen gehoord hebt. De stemacteuren leven goed mee met de gebeurtenissen van het spel.

Return of the Obra Dinn is een briljant spel. Het spel is erg uniek in de manier waarop het verhaal verteld wordt. Grafisch ziet alles er prima uit; het spel speelt erg soepel op de Nintendo Switch en ook de artstyle is erg fenomenaal. In het begin is het spel nog wel erg vaag in zijn clue’s, maar alles wordt steeds een stukje duidelijker. Je zult mensen herkennen uit allerlei herinneringen en dat weer kunnen koppelen aan bepaalde acties. Het stemacteerwerk zorgt voor een goede inleving. Alles is echt super inlevend ingesproken. Return of the Obra Dinn is een sterke aanrader voor indie-liefhebbers en detective-fans.

Cijfer: 9,7