The Bunker
Twee jaar geleden kwam The Bunker oorspronkelijk uit. Nu is de game verschenen op de Switch, maar hoe is deze game twee jaar na de oorspronkelijke release?

The BunkerIn The Bunker volg je het verhaal van John, een Brit, die onder de grond in een nucleaire bunker is geboren. Dertig jaar na zijn geboorte is hij nog de enige overlevende in de bunker. Nog steeds opgesloten om weg te blijven van de straling, terwijl alle andere bewoners zijn overleden. Tijdens het spelen krijg je regelmatig flashbacks naar de tijden toen er nog genoeg mensen in de bunker leefden. Tijdens deze scènes kom je steeds meer te weten over alle (psychologische) problemen die zich in de bunker hebben afgespeeld. Het is dusdanig gefilmd en opgebouwd dat tijdens het hele spel er een spanning te voelen is en hierdoor wil je steeds maar verdergaan om te weten te komen wat er gaat gebeuren en wat er gebeurd is.

The Bunker is een game in het speciale FMV genre. Hierdoor is de gameplay heel anders dan een gebruikelijke game. In dit spel volg je het verhaal namelijk echt alsof het een film is door middel van echt gefilmde scènes. Tijdens de scènes kan je regelmatig acties uitvoeren door middel van een cursor die je over het beeld beweegt naar de actie knop. Helaas is deze cursor enorm gevoelig waardoor je regelmatig niet goed op de knop terecht komt en je de actie niet kan uitvoeren. Dit zorgt helaas voor dat de vaart uit het spel verdwijnt. Er is wel een andere besturingsoptie in vorm van het touchscreen. Deze manier voor besturen werkt vele malen fijner, maar aangezien deze game redelijk wat horror elementen gebruikt zorgt het kleine scherm voor een mindere ervaring.

De game ziet er qua beelden prachtig uit op zowel de scherm van de Switch zelf als op de tv. Het ziet er allemaal soepel uit en de laadtijden zijn minimaal. De muziek die inThe Bunker het spel zit is een enorme toevoeging aan de ervaring en de sfeer. De game raad daarom ook zelf aan om een hoofdtelefoon te gebruiken. Hoewel The Bunker hierdoor een bijzondere game ervaring geeft ben je in ongeveer drie uur door de game heen wat wel erg kort is. Desalniettemin is er in het filmen van deze FMV erg veel tijd gestopt en zijn de personages niet willekeurige derderangs acteurs.

Ookal is het spel met drie uur erg kort, de gameplay en sfeer maken dat meer dan goed. In the Bunker krijg je een goed uitgedacht verhaal met een erg doordachte sfeer. Hoewel de controls op de touchscreen het fijnste werken zal de game juist meer immersie geven in de tv modus zeker door de horroraspecten. Mocht je houden van psychologische horror games is de game zeker een aanrader.

+ Het verhaal is sterk
+ Touch besturing werkt fijn maar, …
+ De muziek geeft een extra goede ervaring