[REVIEW] Fitness Boxing

Weet Fitness Boxing voor de Nintendo Switch je goed te laten zweten?

Zonder al te veel media-aandacht heeft Nintendo afgelopen week Fitness Boxing voor de Nintendo Switch uitgebracht. Het spel laat je, zoals de titel al doet vermoeden, flink bewegen. De vraag is natuurlijk of dat goed uitpakt en of Fitness Boxing inderdaad de aanschaf waard is als je in conditie wilt blijven. Of dat zo is lees je in onze review.

Boks je fit

Fitness Boxing voor de Nintendo Switch is simpel te beschrijven. Het spel draait vooral om oefeningen waarbij je door te boksen aan je lichaam werkt. Een personal trainer helpt je daarbij en geeft je continu tips wat je moet doen en hoe je het beste oefeningen kunt uitvoeren. Wanneer je met het spel aan de slag gaat, zijn de dagelijkse oefeningen het belangrijkste. Door elke dag ongeveer een kwartiertje te sporten blijf je lekker in beweging en train je je spieren. Je begint altijd met rustige rek en strekoefeningen waarna je volop gaat boksen. Als de dagelijkse oefeningen niet genoeg zijn dan kun je ook ook op eigen initiatief losse trainingen gaan doen. Het spel waarschuwt wel om niet te enthousiast aan de slag te gaan en dat is niet voor niks. Het klinkt gek maar iemand die vrijwel nooit sport zal in het begin zeker spierpijn krijgen na een aantal boksoefeningen.

Op het ritme

Fitness Boxing beschikt over een aantal bekende muzieknummers om de oefeningen die je doet ook nog een soort ritme-gevoel te geven. Wanneer je aan het boksen bent dan is het de bedoeling om dat op de muziek te doen en dat werkt erg lekker. Het zou natuurlijk verschrikkelijk zijn om om continu op een saai deuntje te gaan sporten en dus is het een slimme keus geweest een aantal bekende muzieknummers aan het spel toe te voegen. Het gaat hierbij om de muziek zelf zonder stemmen.

Fitness Boxing ziet er op grafisch gebied prima uit. Het spel heeft zeker niet als doel om realistisch te ogen en dat blijkt onder andere uit jouw personal trainer die duidelijk een getekend figuur is. Hier is verder dan ook niets mis mee want het spel ziet er voor wat het moet doen prima uit. De menu’s ogen daarnaast duidelijk waardoor je binnen no-time aan de slag kunt.

Iets voor jou?

Of jij Fitness Boxing leuk gaat vinden is echt afhankelijk van wat je zoekt in een spel. Het vereist geen hogere wiskunde om te bedenken dat je met Fitness Boxing weinig plezier gaat beleven met je vrienden en ook in je eentje zul je niet uren achter elkaar naar in het spel verwikkeld zitten. Dat is ook niet wat de game probeert te bereiken. Fitness Boxing heeft als doel om je aan jouw eigen lichaam te laten werken zowel door calorieën te verbranden als je spieren te trainen. En eerlijk is eerlijk, het spel slaagt er wel in. Het klinkt allemaal misschien wat suf om met twee joy-con in je handen te gaan boksen maar het effect is er zeker. Daarnaast zijn de rek en strekoefeningen voor mensen die veel achter de computer zitten op hun werk ook ideaal om uit te voeren. Door dagelijks je oefeningen trouw te doen ontgrendel je onder andere nieuwe muziek en dat stimuleert weer om verder te spelen. Een slimme keus van de ontwikkelaar.

Fitness boxing doet wat het zegt te doen, niets meer en niets minder. Op het gebied van diversiteit is het absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld Wii Fit maar zoals de titel al verklapt is dat ook niet wat het spel wil nastreven. Kun jij wel wat beweging gebruiken en zitten je spieren ook regelmatig vast? Dan kan het eigenlijk helemaal geen kwaad om een keer met fitness boxing aan de slag te gaan!

Eindcijfer: 7,8