Home Reviews Switch review Nintendo World Championships: NES Edition – geweldig voor de multiplayer

[Review] Nintendo World Championships: NES Edition – geweldig voor de multiplayer

Nintendo World Championships NES Edition Keyart

Eerder konden we al een preview delen over Nintendo World Championships: NES Edition. Hierin konden we al aangeven dat er challenges zijn voor ieder niveau speler, maar de vraag is dan ook of de volledige game ook goed in elkaar zit. Over het algemeen wel, maar toch zijn er zeker nog minpunten.

Een flinke hoeveelheid aan challenges

Hoewel het alweer een flinke tijd geleden is toen de echte Nintendo World Championships tijdens het NES-tijdperk werd gehouden, is dit voor het eerst dat iedereen deel kan nemen. Dit wordt meteen groots uitgepakt met meer dan 150 challenges over 13 verschillende games verspreidt waarin je naar hartenlust kunt strijden om de beste en snelste te worden. Nu is er wel flink wat variatie tussen de uitdagingen, maar toch ook veel gelijken. En dan bedoel ik niet dat je overal snel moet zijn. Zo werkt een speedrun natuurlijk. Maar zo heeft Super Mario Bros. 3 bijvoorbeeld uitdagingen om verschillende Koopalings te verslaan. Deze verschillen misschien iets, maar toch voelt het als veel van hetzelfde.

Nintendo_World_Championship NES challenges single player

Niet dat dit heel erg uitmaakt, want de uitdagingen zijn, kort, intensief en laten je als speler voor honderdsten van een seconden steeds maar weer het opnieuw proberen. Zeker aangezien je niet weet waar de grenzen liggen per score. Deze lopen van C tot en met S met S natuurlijk het hoogste. Iedere challenge laat je ook een pin verzamelen en hiervoor heb je al voldoende aan A of hoger (A+, A++ of S).

Het leuke aan de uitdagingen is dat ze wisselen qua lengte. Zo heb je korte boss fights, het laten knappen van een ballon of langere waar je een hele wereld moet uitspelen of een tempel in Zelda II. Het merendeel is echter te halen in maximaal twee minuten.

Single Player is redelijk beperkt

Het grootste minpunt is echter het gebrek aan verschillende modussen. Zo heb je een naast Survival Mode de opties voor Survival Mode en World Championships. Toen ik die tijdens de preview speelde hoopte ik dat ik nog opties had gemist, helaas zijn beide opties erg beperkt. Met Survival Mode die iedere week twee cups met drie uitdagingen en de World Championships heeft iedere week vijf verschillende uitdagingen.

NWC NES Edition screenshot Survival Mode

Bovendien zijn beide modussen een soort van online, maar tegelijkertijd ook weer niet. In Survival Mode speel je tegen zeven ghosts in drie rondes. Iedere ronde valt de slechtste helft af. Dit zou echt perfect zijn om live tegen elkaar te spelen. De ghost data staan namelijk al vast en hierdoor voel je minder spanning.

De World Championships is ook puur een modus waar je alleen speelt en je score wordt geüpload naar de servers per challenge. Hier mis ik dan weer dat je een gevoel kunt krijgen van hoe goed je er voor staat. Tot de ronde voorbij is, kun je nergens zien hoe je er voor staat in de ranking. Het voelt hierdoor niet echt alsof je écht tegen andere spelers strijdt.

Multiplayer laat de game echt schijnen

Wanneer je naar multiplayer gaat, heb je twee opties. Beide opties zijn met maximaal acht spelers lokaal te spelen. Je kunt verschillende Challenge Packs volgen, dat zijn combinaties van drie tot vijf challenges met een bepaald thema. Zoals een bepaald jaar/bepaalde periode van de NES of een serie van bijvoorbeeld The Legend of Zelda. Hoewel de standaard versies al leuk zijn, had ik het leuk gevonden om zelf combinaties te maken voor Challenge Packs. Helaas is dat niet mogelijk.

NWC NES Edition screenshot Challenge Pack

De tweede mogelijkheid is om gewoon individuele challenges te spelen. Hiervoor hoef je niet eerst in je eentje alle uitdagingen vrij te spelen, maar kun je meteen aan de slag met alle mogelijkheden. Het samenspelen met deze twee opties kan erg lang leuk blijven, doordat je elkaar op de kleinste verschillen kunt verslaan. Of zelfs exact gelijk kunt eindigen. Zo heb ik beiden ervaren. Het winnen van een ronde door twee honderdste verschil en exact tegelijk een challenge halen. Het haalt dezelfde competitiedrang in mij naar boven als Smash en Mario Kart, dus een geweldige toevoeging aan een party game night.

RECENSIES OVERZICHT
DN-score
8.0
Vorig artikelLandnama krijgt Switch-versie
Volgend artikelHighlight op gamescom: The Pokémon Company
Jorden
Heya, ik ben Jorden en ondertussen al een oude rot bij Daily Nintendo. Sinds 2013 schrijf ik al voor deze site naast toen nog mijn middelbare school. Ondertussen 11 jaar later is mijn liefde voor games en Nintendo nooit gestopt. Ik vind enorm veel games leuk van adventure tot puzzels. Je kunt mij online meestal met dezelfde username vinden.
review-nintendo-world-championships-nes-edition-geweldig-voor-de-multiplayerNintendo World Championships: NES Edition is een enorm leuke ervaring. Niet alleen voor de spelers met nostalgie voor de games, maar ook nieuwe spelers kunnen flink aan de slag. De goede uitdaging laat je door willen spelen voor honderdsten van een seconden voor net die hogere rank. Door de grote hoeveelheid aan challenges ben je wel even zoet, zeker wanneer je multiplayer speelt. In single player ontbreekt het aan online opties. Survival Mode en Championship Mode doen niet genoeg door de beperkte keuze. Een online modus voor dit spel met bijvoorbeeld de Challenge Packs uit multiplayer zou al een perfecte toevoeging zijn.

2 REACTIES

  1. Ik heb mn NES controllers niet bij me, dus die test Ik over paar weken of die ook werken met dit spel. Tot die tijd met de Nintendo Switch Pro controller.
    Ik had nog nooit Metroid gespeeld, maar nu door dit spel wel delen ervan. Dus wie weet ga ik Metroid delen later alsnog spelen. Dus kan pluspunt zijn! Heb al 1 Zilveren Beker!

  2. Ik vind het een aangename verrassing dat Nintendo met een indirecte opvolger van “NES Remix” is gekomen. In eerste instantie was ik sceptisch over een spel van €30,- met NES-games van 40 (!) jaar geleden dat toch langzamerhand al op bijna elk Nintendo platform zijn uitgebracht.

    Desondanks is het een solide spel dat doet wat ervan gevraagd wordt. De karakteristieke elementen zoals het publiek dat je hoort tijdens het spelen, de profielquotes en de uitdagingen geven het spel een speciale “championship vibe”. Het spel biedt een andere ervaring dan “gewoon snel een NES-game uitspelen”, wat uiteraard het hele doel is. Het feit dat je met meerdere spelers tegelijk kunt spelen, maakt het ook leuk om te zien hoe anderen klassieke games proberen te voltooien.

    Toch mis ik wat extra inhoud zoals de “NES Remix”-twist. NES Remix richtte zich op de uitdagingen zelf in plaats van alleen de tijd en gaf de games een “schaduw” die het spel net wat anders liet voelen. Qua aantallen was het ook vollediger: het eerste deel had 16 NES-games met 204 uitdagingen en het tweede deel had 12 extra NES-games met nog eens 169 uitdagingen. Dit vergeleken met het nu uitgebrachte spel dat iets meer dan 150 uitdagingen heeft met 13 games.

    Daarnaast ontbreken toch wat dingen in het spel; de vriendenranglijsten en een handleiding, uitleg van de NES-game en intergratie met de Nintendo Switch Online App (on the go zien wat je standings is en filmpjes van huidige #1?), wat het spel net dat beetje extra af zou maken.

    Is dit spel dan slecht? Nee, absoluut niet. Het is een solide game die de uitdagingen van oude NES-games goed omarmt. Als je de gelukkige bent met de Deluxe Edition, zie je dat ze echt hun best hebben gedaan om je een “old school” vibe te geven. Het enige waarop Nintendo dan nu op moet gaan focussen, is het doorpakken met bijvoorbeeld nieuwe challanges, nieuwe games of zelfs nieuwe edities zoals de SNES- of GameBoy-editie (of Wii U, doe is gek). En helemaal out of the box, maak er gelijk een Mario Maker NES Championship van, waarbij je je eigen kampioenschappen kunt bouwen!

    Ik hoop dat dit spel voor Nintendo, in plaats van het herhaaldelijk uitbrengen van NES-games, een mooi voorbeeld is om door te pakken in het competitieve aspect van (old school) games en dit spel en opvolgers blijvend te ontwikkelen.