VOEZ is een mobiele game die nu als console-titel naar de Switch is gekomen. Is het het waard dit ritme-spel te kopen, of zit het er een toontje naast?

Introductie
In VOEZ moet je op het ritme van de muziek op de bolletjes tikken, slepen, en het scherm ingedrukt houden om zoveel mogelijk punten te scoren. De muziek van dit spel is zeer goed, maar van de gameplay had ik meer verwacht.

Eerste indruk

De interface van VOEZ is modern vormgegeven door middel van menu’s en pictogrammen met een anime-stijl. Het oogt allemaal vrij vanzelfsprekend en specifieke nummers zijn gemakkelijk te vinden, doordat alles alfabetisch is geordend. Zoals verwacht werkt de interface perfect met een touchscreen, maar toch had ik graag de mogelijkheid gehad om door menu’s heen te gaan met de Joy-Con. Ik had ook graag de mogelijkheid gezien om het spel in TV-modus te spelen naast de handheld-modus. Gelukkig lijkt het spel niet zoveel stroom te verbruiken waardoor de batterij lang meegaat.

Gameplay, Besturing & Muziek

In VOEZ moet je op het ritme van de muziek verschillende swipes en taps op het scherm doen om zoveel mogelijk punten te halen. Je hebt ook de keuze tussen verschillende moeilijkheidsgraden die ervoor zorgen dat ieder nummer voor zowel beginners als gevorderde te spelen is.

De besturing van het spel werkt zeer goed. De touchscreen werkt uitstekend en het spel registreert aanrakingen uitstekend. Ik raakte wel af en toe het scherm aan met mijn nagel, dus ik raad een screenprotector aan als je dit spel wilt spelen.

Een minpunt van VOEZ is dat de game snel saai kan worden doordat er niks nieuws wordt geïntroduceerd nadat je de tutorial hebt gehad. Hierdoor is het niet leuk om het spel voor een lange periode te spelen wat gameplay betreft. Je blijft voor de gehele game lang dezelfde taps en swipes doen met als enige verschil een ander muziekje op de achtergrond.

Gelukkig is de muziek wél een heel sterk punt van het spel. De muziek heeft een Aziatische stijl en dat is een verfrissing tegenover de pop-muziek die we allemaal al kennen. Er is veel variatie tussen de nummers en een mooie toevoeging is dat het spel aangeeft hoe moeilijk ieder nummer is. Ook kan je de moeilijkheidsgraad instellen voordat je begint met het spelen van een nummer.

VOEZ heeft ook een dagboek en je kan je eigen avatar kiezen welke altijd linksboven in beeld te zien is. Je kunt door het behalen van doelen nieuwe avatars en entries in het dagboek vrijspelen. In het dagboek zie je artwork en korte verhalen over een personage. Het dagboek is vooral iets extra’s, aangezien de verhalen en artwork vooral leuk zijn om naar te kijken, maar niet veel toevoegen aan de game. Hetzelfde geld voor de avatars, welke een leuke toevoeging zijn, maar niet veel toevoegen.

VOEZ geeft je een ritme spel die je vooral zou moeten aanschaffen vanwege de zeer goede, originele muziek. De gameplay is niet het sterkste punt van het spel en doordat het erg herhalend is raad ik aan om het spel in korte sessies te spelen. Het dagboek en de avatars zijn een leuke toevoeging, maar ze voegen niet veel toe aan de waarde van het spel.

De grootste plus- en minpunten op een rij:

+ Zeer goede muziek
+ Mooi vormgegeven menu die heel gemakkelijk te gebruiken is