Reader review: Zack & Wiki

.

Game: Zack & Wiki

Auteur: Siemen

Cijfer: 9

Online: Nee

.

Ik heb dit spel vorige week gekregen en ik kon niet wachten om hem in mijn Wii te stoppen en direct te gaan spelen. Ik heb ten slotte zulke positieve geluiden over het spel gehoord. En ook verschillende game sites gaven het spel een enorm hoog cijfer. Toen ik het spel ooit voor het eerst zag op screenshots dacht ik wat kinderachtig. Maar het spel is alles behalve dat en blijkt enorm uitdagende puzzels te bevatten. Capcom, de ontwikkelaar van het spel, heeft zijn best gedaan om alle Wii functies zo goed mogelijk te benutten en ook de graphics zijn voor de Wii van hoog niveau. Ik denk dat elke gamer hier wel plezier mee kan hebben.

In het spel gebruik je alleen de Wii mote. Het speciale aan dit spel is de hoeveelheid manieren waarop je de remote kan gebruiken. Ik vergelijk het spel zelf een beetje met Wario Ware. Je moet puzzels oplossen met de Wii remote maar in dit spel doe je dat op een grote map. De puzzels zijn uitdagend en erg leuk om te doen. Zack & Wiki spelen de hoofdrol en dit zijn twee piraten die op zoek zijn naar 24 gouden stukjes van een piraten schat. Je kunt beide personages gebruiken voor puzzels. Wat voor puzzels kom je tegen in het spel? Je zult door bomen moeten zagen, voorwerpen verplaatsen, mix drankjes maken en nog veel meer.

De opbouw van het spel is vrij simpel. Elke scene laat je een schat zien waar je nog niet bij kan. Dan kom je in een leven vol met monsters, je krijgt bepaalde items ter beschikking en aan jouw de taak om te kijken wat je moet doen, welke puzzel je moet oplossen en hoe je dit gaat aanpakken. Het leuke is dat de puzzels steeds iets moeilijker worden. Als je zonder hulp van internet door het spel heen gaat zul je in elk level wel even bezig zijn om hem op te lossen. Je zal steeds gaan kijken welke items je mogelijk voor iets kan gebruiken. Na ongeveer 10-12 uur spelen zul je het spel uit hebben en dat is wel jammer. Als je het spel uit hebt zijn er echter nog genoeg geheimen in de levels die het de moeite waard maken om nog eens terug te komen. Tenminste, voor mij wel.

Het beeld en geluid vind ik dik in orde. Natuurlijk hebben we hier niet te maken met HD graphics maar de stijl is wel erg uniek moet ik zeggen. Het ziet er nogmaals kinderachtig uit maar dat is het absoluut niet. Het geluid is leuk gedaan en vaak grappig. Eigenlijk is dit spel gewoon precies waar de Wii voor gemaakt. is. Niet te simpel en wel volledig Wii exclusief. Ik kan tegen vrienden met een PS3 makkelijk zeggen: dit spel kun je onmogelijk op de PS3 spelen en ik weet zeker dat ze er plezier van zullen hebben. Het spel speelt gewoon heel leuk.

Ik heb regelmatig moeten lachen om het spel want er zit zeker een bepaalde vorm van humor in. Ook heb ik wel eens gebaald omdat ik weer eens niet verder kwam. Maar na het nog een keer te proberen kwam ik er dan wel uit. Nu, na 1,5 week lang veel te hebben gespeeld heb ik een groot deel van het spel wel gezien. Maar dan moet je dus wel heel wat uur per dag gaan spelen. Maar alsnog zal ik het spel blijven spelen omdat je telkens weer iets ontdekt. Zeker kopen!